شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگی های اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر؛ مطالعه موردی: معلمان شهر اردبیل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر شایستگی های اصلی معلمان برای مدیریت استعداد مؤثر با مطالعه موردی معلمان شهر اردبیل بوده که به روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل و معلمان نمونه شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند با تعداد 18 نفر از معلمان نمونه مصاحبه شد و از بین جامعه 2360نفری تعداد 331 نفر در مرحله کمّی به صورت نمونه گیری چند مرحله ای و طبقه ای متناسب انتخاب شدند . برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافته های پژوهش با استفاده از روش های بازبینیِ خودِ اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین شد. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. به منظور تحلیل داده های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مؤلفه های شایستگی مدیریت استعداد معلمان از سه مقوله شایسته گزینی، تناسب شغل و شاغل و شایسته پرروی تشکیل شده است. همچنین طبق یافته ها عوامل تأثیر گذار بر مؤلفه های شایستگی مدیریت استعداد معلمان را می توان در دو مقوله بلوغ (بلوغ سیستمی، بلوغ مدیریتی) و ساختار ( ساختار غیرمتمرکز، سیاست گذاری و مدیریت مدرسه محور ) دسته بندی کرد. همچنین یافته دیگر پژوهش در مرحله بعدی نشان داد که بلوغ سازمانی و ساختار سازمانی تأثیر معنی داری بر شایسته گرایی معلمان دارد.Identifying and Analyzing the Affecting Factors on Teachers' Main Competencies for Effective Talent Management Case Study: Teachers in Ardabil
The purpose of this study was identifying and analyzing the factors affecting the main competencies of teachers in order to manage the effective talent of a case study: teachers of Ardabil city using a mixed exploratory method (qualitative-quantitative).The statistical population of the research was middle school teachers of Ardabil city and sample teachers of Ardabil city. In the qualitative part, using targeted sampling, 18 sample teachers were interviewed, and 331 people were selected from the population of 2360 people in the quantitative stage in the form of multi-stage and proportional stratified sampling. Thematic analysis (theme) technique was used to analyze the data and the validity of the research findings was ensured by using the methods of review by members, peer review, and the collaborative nature of the research. Also, in order to measure the reliability of the done codings, open-test reliability methods and intra-subject agreement were used. In order to analyze quantitative data, structural equation model with PLS software was used. The findings of the research showed that the competence components of teachers' talent management consist of three categories: competence-selection, suitability for job and employee, and competence-enhancement. Also, according to the findings, the influencing factors on the competence components of teachers' talent management can be classified into two categories: maturity (systemic maturity, managerial maturity) and structure (decentralized structure, policy-making and school-oriented management). did Also, another finding of the research in the next stage showed that organizational maturity and organizational structure have a significant effect on teachers' competence orientation.