آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های دانش فناورانه موردنیاز نومعلمان دانش آموخته شیمی جهت کاربست در فرایند تدریس علوم تجربی دوره اول دبیرستان بود. پژوهش کاربردی از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه نومعلمان دانش آموخته شیمی دانشگاه فرهنگیان مشغول به تدریس علوم تجربی بودند. بر اساس مطالعه اسناد و واکاوی مبانی نظری ابتدا مؤلفه های دانش فناورانه شناسایی شد سپس بر مبنای آنها پرسش نامه تهیه و جهت گردآوری داده ها استفاده شد. مؤلفه های دانش فناورانه در سه بعد نگرشی، دانشی و مهارتی شناسایی و با استفاده از آزمون آماری فریدمن، رتبه بندی و دسته بندی شدند. روایی پرسش نامه بر اساس نظرسنجی از خبرگان حوزه برنامه ریزی درسی، متخصصان دانش فناورانه و معلمان خبره و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس (87/0=α) تأیید شد. تجزیه وتحلیل داده های حاصل از بررسی مؤلفه های دانش فناورانه نشان داد که وضعیت نو معلمان دانش آموخته شیمی بر اساس نتایج آزمون T (345/0-T=) در جایگاهی نزدیک به میانگین نظری قرار دارد و با  وضعیت مطلوب فاصله دارد.  برای دستیابی به کارایی مؤثر نومعلمان، راهکارهایی چون بازنگری در برنامه درسی دانش فناورانه دانشگاه فرهنگیان و متناسب سازی آن با توسعه و پیشرفت علم و فناوری، گسترش و اصلاح  نگرش نو معلمان نسبت به فناوری های نوین آموزشی و استفاده از فناوری و رسانه های آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری،  برگزاری کارگاه های عملی مبتنی بر دانش فناورانه و تثبیت فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس نیاز هست.

Identifying the Components of Required Technological Knowledge by New Teachers to Apply it in the Teaching Process

The aim of this study was to identify the components of technological knowledge needed by newly trained chemistry teachers to be used in the process of teaching experimental science in the first grade of high school. This applied research is descriptive-survey type and its statistical population was all new chemistry teachers of Farhangian University teaching experimental sciences. Studying the documents and the analyzing theoretical foundations, the components of technological knowledge were first identified, then a questionnaire was prepared to collect data. The components of technological knowledge were identified in three dimensions of attitude, knowledge and skill and were ranked and categorized using Friedman's statistical test. The validity of the questionnaire was confirmed based on a survey of experts in the field of curriculum planning, experts in technological knowledge and expert teachers, and its reliability was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient of the whole scale (α = 0.87). The analysis of the data obtained from the examination of the components of technological knowledge showed that the status of the newly chemistry teachers, based on the results of the T test (T = -0.345), is close to the theoretical average and is far from the ideal. In order to achieve the effective efficiency of newly teachers, solutions such as revising the curriculum of technological knowledge of Farhangian University and adapting it to the development and progress of science and technology, expanding and correcting the attitude of new teachers towards new educational technologies and the use of technology and educational media in the teaching-learning process, holding practical workshops based on technological knowledge and establishing the culture of using information and communication technology in the teaching process are suggested.

تبلیغات