بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه شاهد تجربی شرکت های استان اصفهان
آرشیو
چکیده
هدف: در دهه های اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیت های فناورانه به مباحث راهبردی بنگاه ها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویت بندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه می باشد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری، 104 بنگاه های فعال در زمینه های صنعتی بوده اند که با جمع آوری داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه ای با اجزای استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنج گانه پرداخته شده است. یافته ها: این پژوهش نشان می دهد که چهار سطح موردمطالعه، به خوبی تبیین کننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه خواهند بود و هرکدام هم به صورت مستقیم بر فرآیند مذکور تاثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط (78/0)، سطح پایه (67/0) و سطح جهانی (65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبه ی هر یک از عوامل موثر بر این سطوح موردبررسی قرار گرفت. اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به نتایج حاصل توصیه های برای مدیران به منظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاهی و چگونگی توجه به عوامل شناسایی شده به یادگیری بیان شده است.Investigating and prioritizing the factors affecting on levels of learning technology in the enterprise (empirical evidence of Isfahan enterprises)
Purpose: Value creating through technology learning in corporation level, has been very remarkable in recent years, because three important reasons of paying attention to wealth making subject, development of technological abilities and creating competitive advantage has been converted to the strategic topics of corporation. The aim of this research is to define and prioritize the factors affecting on technology learning levels in Isfahan state corporations level. Methodology: Statistical population, are 104 corporations which are active in industrial context that examine the quintet assumptions by accumulating needed data by the use of a questionnaire with standard components and reliability coefficient of 0.845. Findings: Regarding the results, it is demonstrated that four studied level in a structural equations model, have been truly explained technological learning levels in Isfahan state corporations level, and each one has been affective straightly on mentioned process. Accordingly, the straightest effectiveness related to average level (0.78), basic level (0.67) and global level (0.65) are respectively in next degrees of importance and also each of these affective factors on these levels have been discussed. Originality/Value: According to the results, there are recommendations for managers to improve the levels of technology learning at the enterprise level, and how to pay attention to the identified factors to learn.