آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

در حقوق ایران بحث از خسارات قابل جبران جزو موضوعات اختلاف برانگیز حقوق مسئولیت مدنی بوده و نظرات مختلفی در این باره ارائه شده است. این مباحث و اختلاف نظرها به خصوص با پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد فقهی به حقوق ابعاد جدیدی یافته است. در حقوق ما، دو روش و دیدگاه کلی درباره خسارات قابل جبران وجود دارد: از طرفی اکثر فقهای امامیه بدون آنکه بحث مستقلی را به این مقوله اختصاص دهند و قاعده ای کلی در این باره بنا نهند به مناسبت در بحث های فقهی مختلفی متعرض مسأله خسارات قابل جبران شده و در هر مقام مباحثی را مطرح نموده اند؛ در مقابل، بسیاری از حقوقدانان جدید ایرانی که علی رغم استفاده و توجه به مبانی فقهی و مباحث فقها، از روش نوینی در بحث های حقوقی استفاده می کنند، به شیوه حقوقدانان فرانسوی، به بحث کلی خسارات قابل جبران در حقوق مسئولیت مدنی پرداخته و ذیل فصل ارکان مسئولیت به مبحث ضرر و بیان مسائل پیرامون آن اشتغال ورزیده اند.

Investigating the Principle of Compensation from the Perspective of Quran, Imami Jurisprudence and Iranian Law

In Iranian law, the issue of compensable damages is one of the most controversial issues in civil liability law and various opinions have been presented in this regard. These issues and disagreements have found new dimensions, especially with the victory of the Islamic Revolution and the jurisprudential approach to law. In our law, there are two general methods and views on compensable damages: On the other hand, most Imami jurists, without devoting an independent discussion to this category and establishing general rules in this regard, are exposed to the issue of compensable damages in various jurisprudential discussions and have raised issues in every position; In contrast, many new Iranian jurists who, despite using and paying attention to jurisprudential principles and jurisprudential issues, use a new method in legal discussions, in the manner of French jurists, they discuss the general compensable damages in civil liability law and under the chapter of the pillars of liability, they have dealt with the issue of harm and expressing the issues surrounding it.  

تبلیغات