جهان جدید: تجربه زیسته فعالان بخش کشاورزی از بحران همه گیری کووید 19 (موردمطالعه: شهرستان چرداول - استان ایلام) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به تجربه زیسته فعالان بخش کشاورزی شهرستان چرداول در مورد جهان جدید است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی است که با بهره گیری از پارادایم تفسیری و با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی روستائیان فعال در بخش کشاورزی در روستای زنجیره سفلی از شهرستان چرداول در استان ایلام هستند. تعداد 14 نفر مشارکت کننده، با روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. از روش مصاحبه نیمه ساختارمند برای گردآوری اطلاعات از مشارکت کنندگان استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه نیمه ساختارمند از روش ون مانن (1990) بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که یک مضمون اصلی تحت عنوان «جهان جدید کرونا» و 7 زیر مضمون شامل: سبک زندگی جدید، الگوی مصرف متمایز، درهم آمیزی و هم افزایی تنش ها، درک تکانه های مقطعی چاره ساز، تقارن آسیب پذیری های کهنه و نو، انزوای حمایتی - اجتماعی و حضور کم رنگ دولت و تمایل به اقدامات ضد ارزشی و تجربه گناه نو توسط مشارکت کنندگان تجربه شده است.The New World: Lived Experience of Agricultural Workers about the Covid-19 Pandemic Crisis (Case Study: Chardavol Township)
The purpose of this study is to examine the lived experiences of agricultural workers in the Chardavol Township about the new world. The present study is a qualitative research that has been done using an interpretive paradigm and interpretive phenomenological method. The statistical population of the study includes all villagers active in the agricultural sector in Zanjire Sofla village in Chardavol Township in Ilam province. 14 participants were selected by purposive sampling method until theoretical saturation. The semi-structured interview method was used to collect information from participants and Van Mannen's (1990) method was used to analyze the data obtained from the semi-structured interviews. The results showed that a main theme entitled "New World" and 7 sub-themes including new lifestyle, a distinct consumption pattern, the integration and synergy of tensions, understanding the cross-sectional remedial shock, the symmetry of old and new vulnerabilities, socio-protective isolation and low government presence and the tendency to counter-value measures and the experience of the new sin is experienced by the participants.