آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پیامدهای اقتصادی-اجتماعی ناشی ازخشک شدن دریاچه ارومیه یکی ازمهم ترین ابعادی است که مردم وسکونتگاه های دریاچه ارومیه یکی از ثروتمندترین پارک های ملی و جذاب ترین زیستگاه طبیعی حیوانات بوده است که در حال حاضر با بحران کمبود آب و خشک شدن روبرو است که در ابعاد مختلف در مناطق اطراف آن تبعات بسیاری داشته است. می توان گفت عواقب اقتصادی و اجتماعی ناشی ازخشک شدن یکی از مهمترین جنبه های تأثیر گذار بر مردم و شهرک های منطقه است.در واقع با خشک شدن دریاچه ارومیه و متعاقباً کاهش آن در درآمد،سرمایه گذاری و اشتغال،مشکلات اجتماعی دیگری از جمله مهاجرت مردم از منطقه و کاهش اسکان در منطقه،به ویژه مناطق روستایی که وجود دارد ، به وجودمی آید. به جنبه های اقتصادی و اجتماعی به شدت وابسته به محیط طبیعی است.و با توجه به اهمیت مناطق روستایی و اهمیت این مناطق و دستیابی به توسعه پایداراجتماعی اقتصادی اقتصادی روستایی ناشی از بحران های طبیعی ، بسیار مهم است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر توسعه اقتصادی - اجتماعی با مطالعه موردی روستای شمالی انزال انجام شد. در این مطالعه،جامعه آماری شامل کلیه ساکنان شمال انزال بود که 328 نفر از آنها با فرمول کوکران به عنوان جامعه آماری انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و آمار موجود در این زمینه است که روایی و پایایی پرسشنامه ارائه شده را می توان تأیید کرد. سپس با استفاده از روشهای آماری مستقل و تحلیل آماری با استفاده از پیرسون ، رگرسیون و فریدمن ، تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر توسعه اقتصادی و اقتصادی بررسی شده است. نتایج این تحقیق فرضیه های تحقیق را تأیید می کند و تأثیر بسزایی در خشک شدن دریاچه ارومیه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد. در نتیجه ، برای کاهش بحران ناشی از این پدیده ، باید عوامل انسانی و طبیعی مؤثر در خشک شدن دریاچه ارومیه را کنترل و کاهش دهیم و برای درک عواقب این بحران ، باید بتوانیم راهکارهایی را برای کاهش این عواقب شناسایی کنیم مناطق آسیب دیده. تا تأثیر بگذارد

Effects of Lake Urmia Drying on Economic and Social Development of Surrounding Villages Case Study of Urmia North Anzal Village

Lake Urmia has been one of the richest national parks and the most attractive natural habitat for animals, which is currently facing a water shortage and drying crisis that has had many consequences in various dimensions in the surrounding area. It can be said that the socio-economic consequences of the drying is one of the most important aspects affecting the people and settlements of the region. Indeed, with the drying up of Lake Urmia and its subsequent decline in income, investment, and employment, there are other social problems, such as the migration of people from the region and the depletion of settlements in the region, particularly rural areas that are heavily dependent on the natural environment for socio-economic aspects. And given the importance of rural areas and the importance of these areas and the pursuit of sustainable socio-economic rural development caused by natural crises, it is very important. Therefore, the present study was conducted to investigate the effects of Lake Urmia drying on socio-economic development with a case study of North Anzal Village. In this study, the statistical population was all residents of North Anzal, 328 of whom were selected as the sample population by Cochran formula and selected by random sampling method. The tools used in this study include a researcher-made questionnaire and statistics available in the field that validity and reliability of the presented questionnaire can be confirmed. Then, based on documentary statistics and statistical analysis using Pearson, regression and Friedman methods, the effect of drying Lake Urmia on socioeconomic development is investigated. The results of this study confirm the research hypotheses and have a significant impact on the drying up of Lake Urmia on socio-economic development. Consequently, to reduce the crisis caused by this phenomenon, we must control and reduce the human and natural factors affecting the drying up of Lake Urmia, and to understand the consequences of this crisis, we must be able to identify strategies to mitigate these consequences in the areas affected. To make an impact.

تبلیغات