آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

واکاوی آثار ادبی ملل مختلف و کشف رابطه تأثیر و تأثُّر، در پرتو مطالعات تطبیقی ادبیات، لذت حاصل از خوانش و نقد آن را مضاعف می کند. رمان لولی خنده فروش، نوشته علی اکبرکرمانی نژاد و رمان کولی ها (1968) نوشته زاهاریا استانکو (Zaharia Stancu)، ضمن الهام و سرچشمه گرفتن از فرهنگ کولی ها، با اتکا به سبک واقع گرایی اجتماعی، روایتی جذاب و دل نشین از زندگی آن ها را نشان می دهد. هدف پژوهش حاضر، کشف تأثیر و تأثُّر دو متن روایی-داستانی، بر بنیاد نظریه «زیبایی شناسی تأثیر» (The Aesthetic of Influence) کلادیو گیین (Claudio Guillen) است. روش پژوهش حاضر، اسنادی-کتابخانه ای با رویکرد تطبیق نشانه های تأثیر است. نتایج پژوهش نشان می دهد که استانکو و کرمانی نژاد، با تکیه بر مبانی رئالیسم اجتماعی، در بازتاب جلوه های فرهنگی و اجتماعیِ زندگی کولی ها، تصویری واقعی از فقر و فرودستی، تبعیض قومیتّی و نژادی، آوارگی و سرگشتگی، دیگربودگی و بی عدالتی حاکم بر زندگی آنان را ترسیم کرده اند. گزینش متناظر شخصیت های داستانی، تناظر در پیرنگ روایت، درونمایه متناظر تحقیرشدگی و تبعیض قومیّتی، مقدمه چینی و توصیف های آغازین همسان، فضاسازی های متناظر داستانی و همانندی عنوان رمان ها، فرضیه تأثیر و تأثُّر دو اثر را تقویت می کند. از وجوه خلاقیت کرمانی نژاد در روایت پردازی، می توان به بن مایه پُررنگ رمانتیک داستان، فضاسازی های بومی و ملموس، بهره گیری از سبک جریان سیّال ذهن در بخش هایی از رمان، تعدد راوی، ساختار دو بخشی رمان و بهره گیری از شیوه گذشته نگر درونی، اشاره کرد.

The Investigation of the Influence of The Gypsy Tribe and The Laugh Seller Gypsy based on Claudio Guillen’s the Aesthetic of Influence Theory

Analyzing the literary works of various nations and discovering the influence relation, enhances the pleasure of their reading and criticism. One of the approaches of comparative studies is the aesthetic of influence which attempts to discover the aesthetic influence of a literary work on other literary and artistic works. The Laugh Seller Gypsy by Ali Akbar Kermaninejad and Zaharia Stancu’s The Gypsy Tribe (1968) inspired by and emanated from gypsies’ culture, and relying on social realism as well, depict a charming and agreeable narration of gypsies’ life. The purpose of the present study is the discovery of mutual influence of two narrative-fictional texts based on Claudio Guillen’s the aesthetic of influence theory. The method of the present study is a documentary-library one by a comparative approach of signs. The outgrowths of the study show that these two novels relying on the basics of social realism possess many similarities in the reflection of cultural, social aspects, customs and manners, and gypsies’ beliefs and life. The corresponding selection of fictional characters, narration and similar plots, the corresponding theme of humiliation and racial discrimination, similar introduction and initial descriptions, corresponding fictional atmosphere and resemblance of the novels’ titles enhance the theory of influence in these novels. Among the discriminating aspects of The Laugh Seller Gypsy by Ali Akbar Kermaninejad are the bold romantic theme, local color, exploitation of stream of consciousness method, the plurality of narrators, bipartite structure and successive flashbacks.

تبلیغات