آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

ابن عربی و اکهارت با اینکه در بسیاری از اصول و مبانی با یکدیگر موافقت و مشابهت دارند، در وزنی که «تشبیه» و «تنزیه» خداوند می دهند، اختلاف دیدگاه دارند؛ همین اختلاف دیدگاه که در ابتدا در برابر آن همه اتفاق نظرات کم اهمیت به نظر می رسد، در مسئله «جایگاه عالم ناسوت» منجر به اختلافی عمیق و حتی تقابل بین اندیشه دو متفکر ما می شود؛ ازاین رو «عالم ناسوت» و جایگاه آن را می توان مسئله ای تلقی کرد که عمق اختلاف دیدگاه ابن عربی و اکهارت را - با وجود همه مشابهت ها و اتفاق نظرها – در معرض توجه قرار می دهد. حتی آموزه های مشترکی چون «وحدت وجود» و «بر صورت خدا خلق شدن انسان» هم نمی تواند از عمق اختلاف ابن عربی و اکهارت در مسئله جایگاه عالم ناسوت بکاهد. چنانچه اثبات خواهد شد، ابن عربی از این دو آموزه در جهت تقدس بخشیدن به عالم و کثرات استفاده می کند؛ اما اکهارت این دو آموزه را به گونه ای تفسیر می کند که منجر به تحقیر و ناچیز شمردن عالم و کثرات می شود.

The Place of Physical World, and its Connection to Humans, from the point of view of Ibn Arabi and Meister Eckhart

Despite the fact that Ibn Arabi and Eckhart agree and are similar to each other in many principles, they differ in their emphasis on God's "analogy" and "purification". This difference of opinion, which at first seems insignificant compared to many of their common opinions, leads to a deep difference and even conflict between the thoughts of our two thinkers in the issue of "the place of physical world". Therefore, "the physical world" and its place can be considered as a problem that highlights the differences between Ibn Arabi's and Eckhart's views - in spite of all the similarities and consensus. Even common doctrines such as "the unity of existence" and "the creation of man in the image of God" cannot reduce the deep disagreement between Ibn Arabi and Eckhart on the issue of the place of the world. As it will be proven, Ibn Arabi uses these two teachings in order to sanctify the world and multitudes. But Eckhart interprets these two doctrines in a way that leads to disdain the universe and multitudes.

تبلیغات