ارزیابی تفاسیر آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
اندیشیدن درباره سامان مطلوب در اجتماع بشری، از نخستین دغدغه های فیلسوفان بوده است. در یونان باستان و جهان اسلامی، نخستین فیلسوفان، نخستین طراحان آرمان شهر بوده اند. تردید درباره امکان تحقق آرمان شهر، مهم ترین چالش آرمان شهرگرایی است. امروزه برخی فیلسوفان و پژوهشگران اندک غربی تلاش کرده اند تفسیری واقع گرایانه از آرمان شهر ارائه دهند؛ در حالی که تا پایان قرن نوزدهم، از منظری تخیلی به آن نگریسته می شد. چون برخی از تفسیرهای آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی دچار کاستی های جدی است، دسته بندی تفاسیر و گزینش تفسیر صحیح درباره آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی ضرورت می یابد. در این مقاله که به روش تفسیری نگارش شده است، تفاسیر آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی در سه دسته تخیلی، تمثیلی و واقعی تنظیم شده اند. با تکیه بر شواهد آشکار، تفسیر تخیلی و تمثیلی از آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی نادرست است و آرمان شهر حکمای مسلمان از ایستار واقع گرایی برخوردار است. ماهیت حکمت مدنی، ریشه در امور واقعی داشتن آرمان و سازواری نظام مدنی با نظام کیهانی و طبیعی از جمله مهم ترین مبانی واقع گرایانه بودن آرمان شهر در حکمت مدنی اسلامی استAn Evaluation of Some Interpretations of Utopia in Islamic Civil Wisdom
Thinking about the ideal order in human society has been one of the first concerns of philosophers. In ancient Greece and the Islamic world, the first philosophers were the first designers of Utopia. Doubt about the possibility of realizing utopia is the most important challenge of utopianism. Today, some Western philosophers and researchers have tried to provide a realistic interpretation of Utopia; while until the end of the 19th century, it was viewed from an imaginary point of view. It has become clear that some interpretations of Utopia in Islamic civil wisdom have serious shortcomings, it becomes, therefore, necessary to categorize the interpretations and select the correct interpretation of Utopia in Islamic civil wisdom. In this article, which is written in exegetic method, the interpretations of Utopia in Islamic civil wisdom are arranged in three categories: imaginary, allegorical and real. As it has been made clear, the imaginary and allegorical interpretation of utopia in Islamic civil wisdom is wrong, and the utopia of Muslim sages is known as being real. The nature of civil wisdom is rooted in the real affairs of having an ideal and the compatibility of the civil system with the cosmic and natural system, among the most important foundations of the realism of utopia in Islamic civil wisdom