جلوه های ناتورالیسم و فابل در آثار منصور یاقوتی و عباس کاتوزیان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جلوه های ناتورالیسم و فابل یکی از مختصات آثار ادبی و هنری معاصر است. منصور یاقوتی از نویسندگان واقع گرای معاصر است که توجه به واقعیت های تلخ و دردناک جامعه، بن مایه اصلی آثار او را تشکیل می دهد. انسان های داستان یاقوتی از میان فقرا، معتادان، بزهکاران، کارگران و افراد فرودست جامعه هستند و اسیر زندگی نکبت باری که راه گریزی برایشان نیست. این تحقیق، مطالعه ای نظری است که به شیوه کتابخانه ای–تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، آثار منصور یاقوتی شامل مجموعه داستان های کوتاه تنهاتر از ماه، داستان های آهودره و توشای پرنده غریب زاگرس، داستان بلند پاجوش و رمان بن بست هست. یافته های پژوهش حاکی از این است ویژگی های ناتورالیستی در داستان های کوتاه کلاغ ها، گوژ، قرنطینه و داستان بلند پاجوش و رمان بن بست دیده می شود. داستان های یاقوتی عمدتاً پایان تلخی دارند. یاقوتی همچنین به صورت گسترده از حضور حیوانات در داستانهایش بهره گرفته است. حیوانات یا قهرمان داستانی سمبلیک هستند و یا به عنوان بخشی از طبیعت در کنار انسان و یا در تقابل با او حضور دارند و مانند انسان های داستان اسیر جبر محیط و تقدیر تغییرناپذیرشان هستند. ناتورالیسم در نقاشی معاصر نیز حضور پررنگی دارد و نمونه های برجسته آن را می توان در آثار عباس کاتوزیان مشاهده کرد. اهداف پژوهش: بررسی جلوه های ناتورالیسم و فابل در آثار منصور یاقوتی و عباس کاتوزیان. بررسی جلوه های غالب ناتورالیستی در آثار یاقوتی و کاتوزیان. سؤالات پژوهش : جلوه های ناتورالیستی و فابل در آثار منصور یاقوتی و عباس کاتوزیان کدام است؟ رویکرد اندیشه های ناتورالیستی یاقوتی و کاتوزیان بر کدام وجوه ناتورالیستی بیشتر متمرکز است؟Naturalism and Fable Elements in the works of Mansour Yaghouti and Abbas Katouzian
The present paper studied naturalism and fable in the works of Mansour Yaghouti. The present research is a theoretical study that has been done by library-analytical method. The study area and society of Mansour Yaghouti's works include a collection of short stories; "Tanhatar Az Mah", "the stories of Ahoodarreh" and "Toshay Parand-e Gharib-e Zagros", the long story of "Pajoosh" and the novel of "Bonbast". Naturalistic features can be seen in the short stories of the “Kalaghha”, “Goozh”, “Quarantine”, and the long story of the “Pajoosh” and “Bonbast” novel. Yaghouti's stories mostly have a bitter ending, such as the stories of “Pajoosh”, “Zir-e Pol-e Pay-e Derakht”, “Ghaziyeh Shishehay-e Morabba”, “Gol Khas”, “Kooche”, “Ahoo”, “Sal-e Korpeh”, “Cheraghi Bar Faraz-e Madiyankooh”, “Tanhatar Az Mah”, “Khandeh”, “Kalaghha”, “quarantine”, “Etesab”, “Talkh”,”Ramona”, “Gozaresh”, “Afei”, “Akhar-e Khat”, “Guiotine”, “Zir-e Aftab”. The presence of animals in Yaghouti's stories is seen dramatically. The protagonists of some stories are animals, such as “Asb-e Tamas Khan” and “Gol Khas”, and in some stories, such as “Gorg”, “Roobaha”, and “Zanboor-e Dana”, animals are used symbolically. Mansour Yaghouti is one of the contemporary realist writers whose attention to the bitter and painful realities of society is the main theme of his works. The people of Yaghouti's story are from the poor, addicts, criminals, workers and the lower classes of society who are trapped in a miserable life and there is no escape for them. Yaghouti has also made the presence of animals in her stories extensively