آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

دیوارنگاره ها، جایگزینی برای زیباسازی نمای معماری در عصر قاجار هستند. به همین دلیل کاشی کاری به عنوان یکی از تزئینات اصلی معماری ایرانی و اسلامی در اکثر بناهای مذهبی چون تکیه ها قابل مشاهده است. تکیه معاون الملک کرمانشاه به یاری کاشی های زیبایش نمودی از پیوند زیبای معماری و کاشی کاری است. روش این پژوهش بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی است. شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای، میدانی و روش تجزیه و تحلیل کیفی است. یافته ها و نتایج حاصل از پژوهش، گویای آن است که هنر تصویری پیش از اسلام و نقش جهان اساطیری در آن، نقاشی روی کاشی، شمایل نگاری مکتب زند و قاجار و نقش نقاشی درباری در آن، تصویرسازی کتاب های چاپ سنگی، عکاسی، نقاشی پشت شیشه، نقاشی خیالی نگاری، هنرهای تجسمی و تصویری کشورهای غربی، نقوش هندسی و اسلیمی در هنرهای سنتی، نگارگری عصر صفوی و خوشنویسی از هنرهای تجسمی و تصویری هستند که بر دیوارنگاره ها تأثیر گذاشته اند. همچنین هنرمندان در هنرهای نمایشی از پرده نقالان و تعزیه و در ادبیات از متون ادبی و چاپ سنگی، وقایع نگاری تاریخ ائمه و داستان های قرآنی و روایات الهام گرفته اند تکیه معاون الملک قطعه های گمشده هویت ایرانی را در قالب تصاویر و نگاره هایی به هم گره می زند و به نسل های حال و آینده می شناساند. اهداف پژوهش: شناخت هنرهای مؤثر بر دیوارنگاره های بناهای مذهبی عصر قاجار با تأکید بر هنرهای تجسمی و تصویری. شناخت هویت ملی ایرانی- اسلامی به منظور بازشناسی آثار ملی تکیه معاون الملک . سؤالات پژوهش: هنرهای تجسمی و تصویری مؤثر بر دیوارنگاره های بناهای مذهبی عصر قاجار کدامند؟ منشأ الهام بخش دیوارنگاره های تکیه معاون الملک به منظور بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی چیست؟

Identifying Visual and Graphic Arts Affecting the Murals of Religious Monuments of Qajar Era (Case Study: Moaven-Al Molk’s Tekiye of Kermanshah)

Murals are considered as alternative for beautifying the architectural facade in the Qajar era. Therefore tiling as one of the main decorations of Iranian and Islamic architecture can be seen in most religious monuments such as Tekiyes, and Moaven-Al Molk’s Tekiye of Kermanshah is a manifestation of the adorable connection between architecture and tiling according to its good-looking tiles. The nature of the present research method is based on description and analysis. Data collecting was based on library and field research. Method of data analysis was qualitative. Findings and results of the research indicate that pre-Islamic visual and graphic art and the role of the mythical world in it, painting on tiles, iconography of Zand and Qajar schools and the role of painting allocated to it, illustration of lithographic books, photography, painting behind glass, Coffee-house painting, visual and graphic arts of Western countries, geometric and arabesque motifs in traditional arts, Safavid era miniature and calligraphy are some of the visual and graphic arts that have influenced murals. Artists in literature and the performing arts are also inspired by the Pardeh-khan(s) and Taziye; and artists in literature and poetry are inspired by literary texts and lithography, chronicles of the history of the Imams, and Qur'anic stories and narrations. Moaven-Al Molk’s Tekiye of Kermanshah connects the lost pieces of Iranian identity in the form of images and drawings and introduces them to present and future generations

تبلیغات