طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و اساتید بود در بخش دلفی جهت شناسایی از108 نفر خبره با روش های نمونه گیری هدفمند-قضاوتی استفاده شد و در بخش مدل سازی کارشناسان وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی که حدوداً 10000نفر بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه برابر با 384 نفر با روش طبقه ای ساده انتخاب شدند . از پرسشنامه دلفی جهت شناسایی عوامل و پرسشنامه محقق ساخته جهت مدل سازی استفاده شده است که هر دو پرسشنامه روایی آن تأیید شده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد و این مقدار بالای70/0 بود. یافته ها : جهت شناسایی عوامل تأثیرگذار از آزمون شناسایی به روش دلفی استفاده شد که طی دو مرحله عمل غربال گیری صورت گرفته و در نهایت خبرگان از معیارهای شناسایی شده در پیشینه تحقیق در تعداد 6 معیار و 16 زیرمعیار تأثیرگذار بر صنایع فرهنگی خلاق، در تعداد 7 معیار اصلی و 17 زیرمعیار به اجماع نظر رسیدند همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نتایج را تأیید کرده است، سپس با کمک اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ای که در اختیار خبرگان قرار گرفته است و با معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مدل سازی شده است و این عوامل رتبه بندی شد و میزان اهمیت هر کدام از معیارها از اول تا سوم به ترتیب اهمیت عبارتند از: سرمایه های ساختاری و انسانی، زیرساخت های مورد نیاز، حمایت های دولت. اصالت/ارزش افزوده علمی: صنایع فرهنگی خلاق، با تولید نیازهای جدید، نه تنها می توانند باعث تولید مصرف کنندگان فرهنگی جدید در جامعه باشند بلکه همچنان با تشدید مصارف فرهنگی می توانند انباشت فرهنگی را که نیازمند ارتقای سرمایه فرهنگی در جامعه است را موجب شوند.لذا طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق به تولید مخاطبین جدید ارزشی نائل آیند و به درستی با بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی اقدام نمایند.Designing a model of effective factors on creative cultural industries in Iran
Purpose: The aim of this study was to design a model of effective factors on creative cultural industries in Iran.
Methodology: The research method is mixed (quantitative-qualitative) and was applied in terms of purpose. The statistical population of this study included experts and professors. In the Delphi section, 108 experts were used to identify 108 experts using purposive-judgmental sampling methods, and in the expert modeling section of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts, which was about 10,000 people. According to Krejcie and Morgan table, the sample size of 384 people was selected by simple stratified method. The Delphi questionnaire was used to identify the factors and the researcher-made questionnaire was used for modeling. Both validity questionnaires were confirmed and its reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient and this value was above 0.70.
Findings: In order to identify the influential factors, the Delphi identification test was used, which was screened in two stages, and finally the experts identified the criteria identified in the research background in 6 criteria and 16 sub-criteria affecting the creative cultural industries in 7 main criteria and 17 sub-criteria were agreed upon. Also, the results of exploratory factor analysis were confirmed, then with the help of information obtained from a questionnaire provided to experts and modeled with structural equations and LISREL software. These factors were ranked and the importance of each of the criteria from the first to the third in order of importance are: structural and human capital, required infrastructure, government support.
Originality/Value: Creative cultural industries, by generating new needs, can not only produce new cultural consumers in society, but also can increase cultural accumulation, which requires the promotion of cultural capital in society, by intensifying cultural uses. Therefore, designing a model of effective factors in creative cultural industries to produce new value audiences and properly use knowledge and technology and act purposefully to produce cultural products and services.