آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جایگاه قومیت ها در نظام آموزشی ایران است. روش پژوهش این مقاله روش توصیفی تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش مطالعه کتابخانه ای، اسنادی و بررسی منابع چاپی و الکترونیکی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در نظام آموزشی سعی شده است تا به چند قومیتی بودن ایران توجه شود، اما این مسئله کاستی هایی را نیز به دنبال دارد. در کتاب های درسی مطالب در مورد قومیت ها، فقط در حد تعریف و بیان چند خصوصیات یک قومیت بیان شده است؛ در حالی که پرداختن بیشتر به این مسئله ضروری به نظر می رسد. در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده از زبان مادری برای تدریس ادبیات مجاز است، اما در مدارس به علت وجود مشکلاتی به این قانون توجه چندانی نمی شودو قانون اجرا نمی گردد. همچنین در نظام آموزشی به آموزش چند فرهنگی نیز توجه ویژه ای لازم است.

The place of ethnicity (subcultures) in the educational system

The main purpose of this study is to investigate status of ethnicity in the Iranian educational system. Research Method in This article is a descriptive-analytical method.In order to collect the required information from authentic domestic and foreign books and articles, library, documentary and electronic studies have been used. The results of this research show that it has been tried in the educational system to pay attention to the multi-ethnicity of Iran but it also has its drawbacks. In textbooks, ethnicities are introduced only to the extent of defining and expressing a few characteristics of an ethnicity; while this issue needs to be addressed more. The constitution of islamic republic of Iran allows the use of the mother tongue to teach literature but in schools, due to problems, not much attention has been paid to this law. Also in the educational system, special attention should be paid to multicultural education.

تبلیغات