آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده ها، کیفی است. این پژوهش با هدف بررسی نقش معلمان راهنما و ایجاد انگیزه در دانشجو معلمان انجام شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق استفاده شد. مشارکت کنندگان در مرحله مصاحبه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، با تکنیک گلوله برفی با رسیدن به سطح اشباع نظری(تعداد 25 نفر) و از بین استادان دانشگاه فرهنگیان(4 نفر)، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان(19 نفر) و معلمان راهنما(2 نفر) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. نتایج نشان داد که: معلمان راهنما تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه در دانشجومعلمان دارند. عوامل مختلفی از جمله عوامل روانشناختی، صلاحیت های حرفه ای، عناصر موثر در کارورزی، ویژگی های رفتاری، نگرش مثبت به دانشجومعلم، تعامل سازنده، ارتقا بخشی و توانمند سازی در ایجاد انگیزه و عواملی از جمله موانع رفتاری، موانع ارتباطی، نقاط منفی معلم راهنما، خطورات ذهنی و فکری معلم راهنما، در از بین بردن انگیزه دانشجومعلمان دخالت دارد. یکی از عوامل از بین بردن انگیزه، موانع رفتاری است. در این بعد نشانگرهایی از جمله: دادن اطلاعات قطره چکانی، عدم انگیزه، عدم آگاهی از سرفصل های کارورزی و شرح وظایف دانشجو معلمان، ممانعت و سنگ اندازی، همراه نبودن، بخیل بودن در ارائه و بیان تجربیات و راهکارها، شناسایی شدند.

The importance and position of guidance teachers in motivating student teachers (Study: internship course)

The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type. The aim of this study was to investigate the role of guidance teachers and motivate student teachers. Semi-structured and in-depth interviews were used to collect data. Participants in the interview stage using purposive sampling method, using snowball technique to reach the level of theoretical saturation (25 people) and among the professors of Farhangian University (4 people), student-teachers of Farhangian University (19 people) and supervisors ( 2 people) were selected. Inductive content analysis technique was used to analyze the data. The results showed that: Supervisors have a significant effect on motivating student-teachers. Various factors including psychological factors, professional competencies, effective elements in internship, behavioral characteristics, positive attitude towards student-teacher, constructive interaction, promotion and empowerment in motivation and factors such as behavioral barriers, communication barriers, teacher negative points The tutor, the mental and intellectual dangers of the tutor are involved in destroying the student-teacher motivation. Behavioral barriers are one of the factors that eliminate motivation. In this dimension, indicators such as: giving dripping information, lack of motivation, lack of knowledge of internship topics and job descriptions of students, teachers, obstruction and stoning, lack of companionship, stinginess in presenting and expressing experiences and solutions, were identified.

تبلیغات