آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه برنامه درسی پنهان با مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان مدارس متوسطه است. روش پژوهش ازنظر رویکرد کمّی و ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و ازنظر نوع تحلیل توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کل دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم ناحیه ۳ شهر قم (20918دانش آموز) بودند که مبتنی بر جدول مورگان-کرجسی تعداد 385 نفر به عنوان نمونه و با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد برنامه درسی پنهان (نعمتی، 1387) و مسئولیت پذیری نوجوانان (تقی پور و غفاری، 1388) با پایایی آلفای کرونباخ 89/0 و 91/0 استفاده شد. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های استنباطی، همبستگی پیرسون و z فیشر استفاده شد. یافته ها نشان می دهد بین برنامه درسی پنهان در مدارس و مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان یعنی ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی، روابط موجود در مدرسه، تشویق و تنبیه با مسئولیت پذیری اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت؛ لکن بین مؤلفه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس با مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه ای وجود نداشت. درنتیجه باتوجه به اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی اکتسابی است و با برنامه درسی پنهان رابطه مثبت و معناداری دارد، متولیان تعلیم وتربیت در مدارس باید بر روی مؤلفه های تأثیرگذار برنامه درسی پنهان تمرکز کنند و زمینه اجرای بهتر آن را که منجر به افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی می شود فراهم آوردند. 

Determining the Relationship between Hidden Curriculum and Social Responsibility of High School Students

This study aimed to determine the relationship between hidden curriculum and social responsibility of high school students. Research method respectively in terms of approach, purpose, data collection and analysis type has been quantitative, applied, survey and descriptive-correlational. The statistical population has been all (20,918) students of high school studies in third district of Qom city. According to the Krejcie & Morgan table, 385 students were selected as the sample by convenience sampling method. To collect the information; the standard questionnaire of hidden curriculum (Nemati, 2008) and adolescents' responsibility (Taghipour and Ghaffari, 2009) were used with respectively Cronbach's alpha reliability of 0.89 and 0.91. In addition to descriptive statistics; inferential tests, Pearson correlation coefficient and Fisher's z-distribution were used to analyze the data. The findings show that there is a positive and significant relationship between the hidden curriculum in schools and students' social responsibility. There is a positive and significant correlation between the components of the hidden curriculum, i.e. the physical structure of the school, social atmosphere, relationships in schools, encouragement and punishment with the social responsibility. However, there was no relationship between ICT components in teaching with the social responsibility. As a result, given that the social responsibility is acquisitive and has a positive and significant relationship with the hidden curriculum; school administrators should focus on the effective components of the hidden curriculum and provide the background for its better implementation which leads to an increase of the social responsibility.

تبلیغات