نقش شایستگی های حرفه ای استادان بر انگیزش تحصیلی دانشجویان با میانجی گری محبوبیت اجتماعی: مطالعه موردی پردیس های دانشگاه فرهنگیان اصفهان
آرشیو
چکیده
شایستگی حرفه ای و محبوبیت اجتماعی اساتید و به موازات آن انگیزش تحصیلی دانشجویان را می توان به عنوان سه مؤلفه اساسی در بهبود فرایندهای آموزشی قلمداد کرد. در همین راستا، پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطه بین شایستگی حرفه ای اساتید و انگیزش تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی محبوبیت اجتماعی اساتید انجام پذیرفت. روش این پژوهش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 3080 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه به تعداد 342 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته شایستگی حرفه ای اساتید، پرسش نامه استاندارد انگیزش تحصیلی والرند و پرسش نامه بازنگری شده محبوبیت اجتماعی اساتید معدن دار آرانی و پاریاد، استفاده گردید. روایی پرسش نامه توسط اساتید حوزه علوم تربیتی تأیید گردید و برای پایایی پرسش نامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار آماری SPSSو AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین شایستگی حرفه ای اساتید با انگیزش تحصیلی دانشجویان به طور مستقیم رابطه وجود دارد (01/.P < ) و متغیر محبوبیت اجتماعی، این ارتباط را به طور معناداری میانجیگری می کند (01/.P < ). باتوجه به نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گرفت که شایستگی حرفه ای و محبوبیت اجتماعی اساتید، نقش مؤثری در تقویت انگیزش تحصیلی دانشجویان دارد. ازاین رو، پیشنهاد می شود از نتایج پژوهش حاضر به عنوان چارچوبی برای بهبود عملکرد اساتید در جهت تقویت انگیزش تحصیلی دانشجویان استفاده شود.The role of professors 'professional competencies on students' academic motivation mediated by social popularity: A case study of Isfahan Farhangian University campuses
Professional competence and social popularity of professors and at the same time students' academic motivation can be considered as three basic components in improving educational processes. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between professors' professional competence and students' academic motivation with the mediating role of teachers' social popularity. The method of this research is descriptive-correlation and its statistical population consisted of all students of Farhangian University of Isfahan in the academic year 2019-2020 in the number of 3080 people who were selected using Krejcie-Morgan table and stratified sampling method proportional to the sample size of 342 people. To collect the data, a researcher-made questionnaire of professors' professional competence, standard questionnaire of motivation, education of Walrand and a revised questionnaire of social popularity professors from Madandar Arani and Paryad were used. The validity of the questionnaire was confirmed by professors in the field of educational sciences and Cronbach's alpha method was used for the reliability of the questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used by SPSS and AMOS statistical software. The results of data analysis showed that there is a direct relationship between professors 'professional competence and students' academic motivation (P <.01) and the social popularity variable mediates this relationship significantly (P <.01). According to the obtained results, it can be concluded that the professional competence and social popularity of professors have an effective role in strengthening the academic motivation of students. Therefore, it is suggested that the results of the present study be used as a framework to improve faculty performance to enhance students' academic motivation.