ارائه مدل جامع مدیریت دانش در سازمان های امدادی با رویکرد مدیریت سوانح (مورد مطالعه: مناطق غربی ایران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به لحاظ منطقه بندی های انجام گرفته در خصوص بروز سوانح طبیعی، ایران از جمله کشورهایی است که در منطقه پرخطر کره زمین واقع شده است و سالیانه بلایای طبیعی خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را بر کشور تحمیل می نمایند. در راستای مدیریت سوانح در سازمان های امدادی مناطق مختلف ایران، مدیریت دانش یک منبع ارزشمند برای تمام سازمان ها به ویژه سازمان های خدمات محور است. سازمان هایی که دارای سیستم مدیریت دانش برتر هستند توانایی هماهنگ سازی و ترکیب منابع سنتی و قابلیت ها از طریق روش های نوین و متمایز را دارند. فراهم بودن زمینه های مناسب برای تعامل افکار و کسب تجربیات نو برای دانش گران مهم ترین شرط رشد سرمایه دانایی و معرفت در سازمان هاست. هدف اصلی پژوهش طراحی الگوی از مدیریت دانش در سازمان های امدادی با رویکرد مدیریت سوانح طبیعی و انسانی است. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای کاربردی و از لحاظ ماهیت، کیفی کمی می باشد. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان سازمان های امدادی است که با روش نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی)، با توجه به اصل کفایت داده ها، در مجموع با 16 نفر مصاحبه شد. روش تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده، تئوری داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند است. برای تائید مدل استخراج شده از روش دلفی و برای بررسی روابط بین آن ها از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. نتایج به دست آمده مؤید این است که شرایط علی شامل بعد راهبردی و بعد اجرایی، پدیده محوری شامل تولید دانش، مستندسازی دانش و به کارگیری دانش، شرایط زمینه ای شامل نهادهای قانونی و نهادهای داوطلب، شرایط مداخله گر شامل مدیریت منابع و مدیریت مشارکتی، راهبردها نیز شامل بعد مدیریتی و غیر مدیریتی و پیامدهای این پژوهش بعد سازمانی و فرا سازمانی بوده است. نتایج برازش مدل ارائه شده با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی و نرم افزار SMART-PLS 2 نشان داد بارهای عاملی بیشتر از 5/0 بوده و مقدار آماره t نیز از 96/1 بیشتر است. همچنین همه روابط در سطح خطای 5 درصد معنی دار بوده و ضرایب مسیر آن ها مثبت و مستقیم است.Provide a comprehensive model of knowledge management in relief organizations with a disaster management approach (Case study: Western regions of Iran)
In terms of zoning in terms of natural disasters, Iran is one of the countries Which is located in the most dangerous area of the planet and Annually high natural temperatures impose irreparable human and financial losses on the country. In order to manage accidents in relief organizations in different regions of Iran, Knowledge management is a valuable resource for all organizations, especially service-oriented organizations. Organizations with superior knowledge management systems, they have the ability to coordinate and combine traditional resources and capabilities in new and distinct ways. Providing suitable grounds for the interaction of ideas and gaining new experiences for scientists is the most important condition for the growth of knowledge capital in organizations. The purpose of this study is to design a model of knowledge management in relief organizations with a natural and human disaster management approach. This research in terms of purpose Is development-applied and in terms of nature, Is qualitative-quantitative. The statistical population includes managers and deputies of relief organizations that by purposeful sampling method (snowball), and according to the principle of data adequacy, a total of 16 people were interviewed. The method of analysis is the data theory of the foundation based on a systematic approach. to confirm the model extracted from Delphi method was used and to examine the relationship between them Confirmatory factor analysis method. The obtained results confirm that Causal conditions, including strategic dimension and executive dimension, the central phenomenon is included Knowledge production, knowledge documentation and knowledge utilization, Underlying conditions include the Legal institutions and volunteer institutions, Interfering conditions are included the Resource management and participatory management, Strategies also include managerial and non-managerial dimensions and is the implications of this research on the organizational and extra-organizational dimension. The results of the model fit with Using the factor analysis and SMART-PLS 2 software showed, operating loads were more than 0.5 and The value of t-statistic is greater than 1.96. also All relationships were significant at the 5% error level and Their path coefficients are positive and direct.