آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

احساس تنهایی می تواند نوجوانان را در معرض انواع مشکلات عاطفی، هیجانی و رفتاری قرار دهد، همچنین تقویت رفتار مسئولانه از شاخص های انسان سالم است در نوجوانان ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت هیجان به مادران بر احساس تنهایی و مسئولیت پذیری فرزندان نوجوان دختر انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی و در قالب یک طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با پیگیری گروه کنترل انجام شد. تمامی مادران و فرزند دخترشان که در سال تحصیلی 401-1400، در آموزشگاه مقطع متوسطه اول حضرت نرجس منطقه ۶ شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، جامعه مورد نظر پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 20 مادر از جامعه مورد نظر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1951) و مقیاس احساس تنهایی راسل (1978)، بود که توسط دانش آموزان در سه مرحله اندازه گیری، تکمیل شد. آموزش مدیریت هیجان به مادران گروه آزمایش بر اساس مدل گراس در هشت جلسه ارائه شد، اما گروه کنترل در طی این دوره هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تأثیر آموزش مدیریت هیجان به مادران بر احساس تنهایی و مسئولیت پذیری نوجوانان در مرحله پس آزمون معنادار بوده است (05/0>P). اما در مرحله پیگیری معنادار نبود (05/0<P). از نتایج پژوهش حاضر می توان جهت آموزش تنظیم هیجان در راستای کاهش احساس تنهایی و افزایش مسئولیت پذیری فرزندان نوجوان استفاده کرد.

The Effectiveness of Emotion Regulation Training for Mothers on the Feeling Of Loneliness and Responsibility of Adolescent Girls

The feeling of loneliness can expose teenagers to all kinds of emotional, emotional and behavioral problems, and strengthening responsible behavior is one of the indicators of a healthy person, and it is necessary in teenagers. The present study was conducted with the aim of investigating the effect of teaching emotion management to mothers on the feeling of loneliness and responsibility of adolescent girls.The research method was semi-experimental and in the form of a pre-test and post-test design along with the follow-up of the control group. All the mothers and their daughters who were studying in the first secondary school of Hazrat Narjes, district 6 of Tehran in the academic year of 2021-2022, formed the target population of the present study. The intended sample consisted of 20 mothers from the intended community who were selected by available sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The research tools were the California Responsibility Scale (1951) and Russell's Loneliness Scale (1978), which were completed by students in three stages of measurement. Emotion management training was provided to the mothers of the experimental group based on the Gross model in eight sessions, but the control group did not receive any intervention during this period. The collected data were analyzed using analysis of covariance test.The results showed that the effect of teaching emotion management to mothers on the feeling of loneliness and responsibility of teenagers in the post-test phase was significant (P<0.05). But it was not significant in the follow-up stage (P<0.05). The results of the present research can be used to teach emotion regulation in order to reduce the feeling of loneliness and increase the responsibility of teenage children.

تبلیغات