هویت تفکر فلسفی یونانی در نزد شیخ اشراق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هویت تفکر یونانی همواره مورد توجه متفکران عالم اسلام بوده است و آنان عملکرد واحدی نسبت به آن نداشتند. اشراقیان مسلمان ندای دوگانگی تفکر ایمانی با یونانی را سر دادند و نسبت به نفوذ فلسفه عقلانی در دنیای اسلام هشدار دادند ولی برخی دیگر با بحث های نظری سعی کردند غیرحقیقی و ابتر بودن نگاه عقل مستقل بشر را اثبات کنند. سهروردی بعنوان مؤسس حکمت اشراق با تفکیک تفکر یونانی ارسطوییِ مبتنی بر قیاس برهانی از حکمای ماقبل ارسطو، مدعی است که حکمای یونان باستان شاخه ای از خمیره ازلی حکمت اشراقی است که به افلاطون الهی ختم شده است. از دیدگاه وی خمیره ازلیِ حکمت راستین که شامل مشاهده قلبی انوار قاهره عالم غیب از راه تهذیب نفس است، در آثار بزرگان یونان باستان (بخصوص افلاطون) به زبان رمز ارائه شده است. به نظر سهروردی حکمت بحثی ارسطو تاریک است و نمی تواند علم راستین را در اختیار بشر قرار دهد. البته وی علیرغم انکار حقیقی بودن راه برهانی ارسطو، آن را برای تعلیم حکمت اشراقی به مبتدیان مفید می داند و سعی می کند روش و برخی اصول آ ن را نقد کند.نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه عقل خوداتکای ارسطوئی را در دیدگاه شیخ اشراق جست و جو کند و از این طریق به شناسایی هویت حکمت اشراق کمک نماید."The Identity of Greek Philosophical Thought" in the eyes of Sheikh Ashraq
The identity of Greek thought has always been considered by the thinkers of the Islamic world and they did not have a single function towards it. The Muslim Enlightenment called for a dichotomy between faith and Greek thought and warned against the influence of rational philosophy in the Islamic world, but others tried to prove by theory that the view of independent human reason was untrue. Suhrawardi, as the founder of the Wisdom of Enlightenment, distinguishes Aristotelian Greek thought based on argumentative analogy from pre-Aristotle philosophers, claiming that ancient Greek philosophers were a branch of the eternal dough of Enlightenment wisdom that ended in the divine Plato. In his view, the eternal dough of true wisdom, which includes the heart-watching of the light of Cairo of the unseen world through the purification of the soul, is presented in the works of the greats of ancient Greece (especially Plato) in code language. According to Suhrawardi, the wisdom of Aristotle's argument is dark and it cannot provide true knowledge to human beings. Of course, despite denying the truth of Aristotle's argument, he considers it useful for teaching Enlightenment wisdom to beginners and tries to critique its method and some principles. Wojo and in this way help to identify the wisdom of enlightenment.