آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بهبود مهارت های عصب روان شناختی دانش آموزان با اختلال در بیان نوشتاری به روش راهنمای جمله فلپس انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور باتوجه به ملاک های ورود به پژوهش و با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای از بین دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص در بیان نوشتاری در پایه پنجم ابتدایی شهر یزد تعداد ۳۰ نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه گواه و آزمایش گمارده شدند. مداخلات آموزشی برنامه فلپس در ۱۳ جلسه ۶۰ دقیقه ای بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورداستفاده عبارت از مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم و پرسش نامه کانرز فرم والد و برنامه راهنمای جمله فلپس بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل در مهارت های عصب روان شناختی به جز مهارت زبان تفاوت معناداری وجود ندارد (۰۰۱/۰ P>). درحالی که در مهارت زبان تفاوت معنادار بود (۰۰۱/۰ P<). نتایج پژوهش نشان داد که برنامه راهنمای جمله فلپس بر مهارت های عصب روان شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری در بیان نوشتاری در حیطه های توجه، حافظه، عملکردهای حسی - حرکتی و کارکردهای اجرایی به غیراز زبان مؤثر نمی باشد. از این شیوه می توان به عنوان شیوه مداخله ای و آموزشی جهت بهبود مهارت زبان که پیش نیاز نوشتن است استفاده نمود.

Improving the Neuropsychological Skills of Students with Impaired Written Expression Using the Phelps Sentence Guide Program

The aim of this study was to improve the neuropsychological skills of students with impaired written expression using the Phelps sentence guide program .The Quasi-experimental research method was pre-test and post-test with the control group. For this purpose, according to the criteria for entering the research, using a multi-stage sampling method, among the students with expressive writing disorder in the fifth grade of the elementary school in Yazd, 30 people were selected for writing and randomly assigned to two groups of control and experiment. The experimental group received 13 sessions of 60-minute training sessions on the Phelps program. The instruments used were the Wechsler Intelligence Scale for Children (Fifth Edition) and the Connors Parent Form Questionnaire. The data were analyzed by covariance analysis. Analysis of the data showed that there was no significant difference between the performance of the experimental and control groups in neuropsychological skills except language skills (P> 0.001) while there was a significant difference in language skills (P< 0.001).The results showed that the Phelps sentence instruction program is not effective on the neuropsychological skills of students with learning disabilities in written expression in the areas of attention, memory, sensory-motor functions and executive functions other than language .This method can be used as an intervention and educational method to improve language skills that are a prerequisite for writing.

تبلیغات