آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

هدف از این مقاله بررسی همانندی ها و تفاوت های حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است، روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانه ای است. مطالعات بر اساس نگرش های هستی شناسانه دو دین ابراهیمی می باشد. یافته   ها: این پژوهش مشخص می کند، حقیقت محمدیه و آدام کدمون هر دو به عنوان اولین جلوه ذات الهی هستند. در دیدگاه ملاصدرا حقیقت محمدیه شامل انوار بی نهایت اسماء و صفات حق است. و آن را با صادر اول و عقل اول مطابقت داده است؛ اما دیدگاه موسی دلئون بر این است که آدام کدمون دارای ده سفیروت یا ده نور صفات الهی است. آدام کدمون نخستین تجلی ان- سوف است و وجودش از سفیره ها ترکیب شده است. نتیجه : در عرفان اسلامی و همچنین به نظر ملاصدرا، انسان کامل تجلی حقیقت محمدیه است از نظر دلئون نیز انسان کامل آدام کدمون می باشد و از دیدگاه این دو نفر، حقیقت محمدیه و آدام کدمون مبدأ و مقصد خلقت و آفرینش هستند. از تفاوت های مهم این دو دیدگاه، تفاوت در عدد اسماء و صفاتی است که تشکیل دهنده وجود انسان کامل است.

A Comparative Study of the "Haghighat-e Muhammadiy" from the Perspective of Mulla Sadra and Adam Kadmon from Perspective of Muses De-Leon

The purpose of this article is to examine the similarities and differences between the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon, from the point of view of Mulla Sadra Muslim and Deleon Kilimi.The studies are based on the ontological attitudes of two Abrahamic religions. The research method is a comparative study with an analytical-descriptive approach based on the method of library studies. This research specifies, the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon are both as the first manifestation of the divine essence.In Mulla Sadra's view, the hagheeghat-e muhammadiya includes the infinite lights of the names and attributes of truth.And he has matched it with the first issued and with the first intellect.But Muses Deleon's view is that Adam Kadmon has ten safiroth or ten lights of divine attributes.Adam Kadmon is the first manifestation of Ein-Suf. The result is that, In Islamic mysticism and also according to Mulla Sadra, the perfect human being is the manifestation of the the hagheeghat-e muhammadiya According to Deleon, the perfect human being is Adam Kadmon.And from the point of view of these two people, the the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon are the origin and destination of creation. Of the important differences between these two views, The difference is in the number of names and attributes that make up the existence of a complete human being.

تبلیغات