ارزیابی تطبیقی هوش حکمی با هوش معنوی و نسبت آن با تعلیم و تربیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ملاصدرا برای اولین بار با به کارگیری واژه «الحکمه الغریزیه» گونه جدیدی از هوش به نام هوش حکمی را ارائه می دهد. وی در زمینه میزان بهره وری از هوش حکمی و نسبت آن با تعلیم و تربیت سه طیف کلی را مطرح نموده و تنها یک طیف را نیازمند تعلیم و تقویت عقل نظری و تمرین در جهت دهی به حوزه رفتارها، عواطف، تمایلات و خلقیات به مثابه مقدمات رسیدن به حکمت می داند. با توجه به الگوهایی که او از حکیم معرفی می نماید، حکمت را در تمام فرهنگ ها و ادیان قابل جستجو می داند. از سویی امونز هوش معنوی را توانایی تجربه آگاهی های عالی معنوی جهت حل مسائل و بهبود زندگی پیگیری می کند و به بسط مولفه های هوش معنوی پرداخته و معنویت را غیربومی می داند و این نقطه آغاز این تحقیق تحلیلی برای ارزیابی تطبیقی هوش معنوی و هوش حکمی و بررسی نسبت این دو است. یافته ها : مفهوم هوش معنوی نسبت به مفهوم هوش حکمی، عام تر است و سه مولفه هوش معنوی امونز، با معیارهای هوش حکمی شباهت دارد؛ با این تفاوت که ملاصدرا رویکرد شناختی و فلسفی به مباحث هوش حکمی داشته و به منبع و شیوه دست یابی به آگاهی دقت نظر دارد.Comparative Evaluation of Wisdom Intelligence with Spiritual Intelligence and Its Relationship with Education
For the first time, Mulla Sadra presents a new type of intelligence called "Al-Hikma al-Ghriziyya" or Wisdom intelligence (WI). In terms of Wisdom intelligence level and its relationship with education, he proposes three general spectrums and states that only one spectrum needs education on theoretical reason and training in dimensions of behaviors, emotions, inclinations, and moods as the prerequisites for attaining wisdom. Given the patterns he introduces of the wise, he considers wisdom to be searched in all cultures and religions. On the one hand, Emmons pursues SI as the ability to enter higher spiritual states of consciousness, to solve problems for functioning well being and expands five-factor of spiritual intelligence and considers spirituality to be non-native, and this is the starting point of this analytical study for adaptive evaluation of spiritual intelligence and judgment intelligence and the ratio of the two. Findings: The concept of spiritual intelligence is more general than the concept of Wisdom intelligence, and the three-factor model of Emmons's SI is similar to the criteria of Wisdom intelligence; However, Mulla Sadra has a cognitive and philosophical approach to the issues of intelligence and is careful about the source and manner of achieving consciousness