طراحی آزمایش های ساده و قابل انجام با کم ترین امکانات برای تدریس مفاهیم شیمی دبیرستان مدارس کشور
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و انجام آزمایش های ساده و قابل انجام با کم ترین امکانات برای تدریس مفاهیم شیمی در مدارس کشور است. در این پژوهش تعدادی آزمایش ساده برای تدریس برخی از مفاهیم شیمی کتاب های شیمی سال دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم طراحی و انجام شده است. طراحی آزمایش ها در این پژوهش با استفاده از کم ترین امکانات قابل دسترس برای تمام مناطق کشور انجام شده که نشان می دهد در محروم ترین مناطق کشور که امکانات آزمایشگاهی ندارند نیز می توان با انجام آزمایش، شیمی را تدریس کرد و یادگیری دانش آموزان را از این طریق بهبود بخشید؛ همچنین به دلیل اهمیت انجام آزمایش های شیمی و فعالیت های عملی در یادگیری دانش آموزان و نیز تربیت دانش آموزان خلاق و پژوهش گر، نباید دانش آموزان را به بهانه نبود امکانات و مواد شیمیایی از این امر ضروری محروم کرد.Designing simple and feasible experiments with the least facilities for teaching the concepts of high school chemistry in the country
The purpose of this study is to design simple and feasible experiments with the least facilities for teaching chemistry concepts in schools of Iran. In this research, some experiments have been used to teach some of the concepts of chemistry in textbooks of the tenth and eleventh grades of high school. The design of experiments in this study was done by using the least available facilities to illustrate that even in the most deprived areas of the country, chemistry can be taught by conducting experiments in order to deepen students' level of learning. Also, due to the importance of conducting experiments and practical activities in students' learning and its application in chemical industries, students should not be deprived of this necessary excuse due to lack of facilities and chemicals. To do this, it is necessary for teachers to participate in in-service courses to learn the design of simple experiments with the least facilities and to use these experiments in their teaching.