پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه دوره اول زمستان 1394 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی مقایسه اثر مومنایی و پماد سیلورسولفادیازین در بهبود سوختگی در موش صحرایی نر

کلید واژه ها: مؤمنایی شیلاجیت سوختگی سطحی موش صحرایی نر بالغ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 742
در بهبود سوختگیها عوامل مختلفی از جمله فیپروپلاست ها یاخته های التهابی کراتینوسیت ها تاثیر دارند مهمترین عامل بهبود سوختگی جلوگیری از عفونت آن است. تایج نشان میدهمومنایی اثر مهارتی کامل بر رشد سود و موناس آئروژینواز دارد که عامل مهم ایجاد عفونت می باشد.دراین تحقیق ما به مقایسه اثر مومنایی)شیلاجیت(و پماد سیلور سولفادیازین در ترمیم زخم حاصل از سوختگی در موش صحرایی نر پرداخته ایم. نتایج نشان داد مومنایی ترمیم سوختگی سطحی را در موش صحرایی تسریع می کند. قبل از مصرف باید شناخت دقیق همه مکانیسم های احتمالی مومنایی از قبیل اثر بر سنتزکلاژن،کاهش التهاب،افزایش اکسیژن رسانی، بررسی شود.
۲.

نقد و بررسی کتاب "کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات"

کلید واژه ها: نقد کتاب کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات مبانی آموزش ریاضی آموزش ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 144 تعداد دانلود : 500
در پژوهش حاضر، با نقد کتاب "کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات"در پی پاسخ دادن به این پرسش بوده ایم که تا چه اندازه این کتاب بعنوان منبعی برای درس مبانی آموزش ریاضی رشته آموزش ابتدایی می تواند مفید باشد. به این منظور بخش هایی از کتاب را با چاپ نهم نسخه اصلی که در اختیار داشتیم، مقایسه نمودیم. علاوه بر این کوشیده ایم که پیشنهاداتی جهت رفع نواقص کتاب مذکور ارائه نماییم. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که با اعمال برخی تغییرات، این کتاب می تواند منبع خوبی باشد.
۳.

استفاده از شیوه های نو در آموزش علوم با رویکرد زیست محیطی متناسب با مدل تعاملی-سازنده

کلید واژه ها: مدل تعاملی - سازنده شبیه سازی مجازی وانمودسازی اجتماعی بازی سازی آموزشی وب پویه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 259 تعداد دانلود : 519
پس از تجربه های ناکام کشورهای گوناگون در زمینه ی توسعه ی اقتصادی شان، مدل های توسعه ی پایدار که توسعه را هماهنگ با ظرفیت ها و الزام های زیست محیطی تعریف می کنند، مطرح شدند. در این مدل ها، نقش نیروی انسانی آگاه به دانش محیط زیست و متعهد نسبت به حفاظت از آن بسیار اهمیت دارد. یکی از بسترهای تربیت این نیروی انسانی، آموزش علوم تجربی است. در این پژوهش با بررسی منابع مکتوب و برخط منتشر شده در 20 سال اخیر، با پردازش اطلاعات به دست آمده از آن ها شیوه هایی پیشنهاد شده اند که برای درک محتوا و مفاهیم زیست محیطی توسط دانش آموزان، مناسب اند. می توانیم با استفاده از این تکنیک ها که مهم ترین آن ها مدل سازی، وب پویه ها، وانمودسازی اجتماعی و بازی سازی آموزشی در محیط مجازی هستند، دانش و نگرش های مرتبط با محیط زیست را آموزش دهیم. مدل آموزشی چرخه ی یادگیری ساختار مناسبی برای ارائه و آموزش واحدهای زیست محیطی، محسوب می شود. این مدل آموزشی با مطرح شدن ایده های یادگیرنده ها آغاز می شود، سپس این ایده ها در معرض شواهد قرار می گیرند و پس از تعامل در محیط اجتماعی یا فیزیکی، تامل در مورد ایده ها و استدلال با توجه به شواهد، موجب مفهوم سازی خواهد شد.
۴.

مصاحبه با پرفسور عزیز بهکامی

نویسنده:

کلید واژه ها: مصاحبه پروفسور بهکامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 976 تعداد دانلود : 436
پروفسور عزیز بهکامی در سال 1314 در ارومیه به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در ایران به عنوان دانشجوی نمونه و با استفاده از بورس تحصیلی به خارج از کشور اعزام شد و در سال 1967 میلادی مدرک دکتری خود را از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو در آمریکا اخذ نمود و پس از شرکت در چندین پروژه ی تحقیقاتی در سال های 1968-1967 به ایران بازگشت. در ابتدا به عنوان استادیار فعالیت خود را در دانشگاه شیراز آغاز نمود. سپس در سال 1969 به مرتبه ی دانشیاری و در سال 1974 به مرتبه ی استادی ارتقاء درجه یافت. پروفسور بهکامی در طول سالهای تدریس خود به طور متناوب در فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور رفته و با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از جمله دانشگاه روچستر، آزمایشگاه لورنتس برکلی، دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه ایالتی آرگون همکاری داشته است. ایشان پس از بازنشستگی نیز از فعالیت علمی چشم پوشی نکرده اند و هم اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به امر تدریس و راهنمایی رساله دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مشغول می باشند.
۵.

5- مروری بر برخی روش های نوین آموزش شیمی در دبیرستان

کلید واژه ها: روش های فعال یادگیری همیاری نقشه های مفهومی شبیه سازی در آموزش آموزش بوسیله ضرب المثل ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 118 تعداد دانلود : 284
همراه با پیشرفت و توسعه علوم در زمینه های مختلف تغییرات فزاینده ای در محتوا و روش های تدریس و آموزش حاصل شده است . در واقع روش های سنتی و قدیمی تدریس و انتقال دانش از معلم به دانش آموز جای خود را به روش های نوین ( که در آنها خود دانش آموز نقش اصلی یادگیری را ایفا می کند . ) داده است . اما در بیشتر مدارس ایران هنوز روش تدریس و آموزش همان روش سنتی است که در واقع انتقال یک سری مفاهیم و داده ها از معلم به ذهن دانش آموز است .(مانند پرکردن لیوان خالی), از طرف دیگر محتوای برنامه های آموزشی درسی علوم ایران شباهت زیادی به سایر کشور ها دارد ، اما به نظر می رسد که ضعف عملکرد تحصیلی برخی دانش آموزان ما در مقایسه با همسالان خود در سایر کشور ها به طور عمده به دلیل به کارگیری روش های ناکار آمد یاددهی یادگیری می باشد . در این مقاله قصد داریم تا با مرور چهار شیوه آموزشی ، نمونه هایی از شیوه های فعال یاددهی یادگیری را که به یادگیری عمیق مطالب برای دانش آموزان منجر می شود ، بیان کنیم .
۶.

نظرات معلمان درباره استفاده از شخصیت های کارتونی در درس ریاضیات

کلید واژه ها: کارتون ریاضیات شخصیت های کارتونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 565 تعداد دانلود : 984
هدف از استفاده از شخصیت های کارتونی در آموزش ریاضیات در سطح آموزش ابتدایی، به منظور نشان دادن دیدگاه-های معلمان بود. در این پژوهش یک روش تحقیق کیفی طراحی شد. داده های تحقیق به عنوان نتایج بررسی معلمانی که در دوران ابتدائی در شمال قبرس مشغول به کار هستند، ایجاد شدند. داده ها به صورت دسته بندی شده ارائه شده اند. در نتیجه بررسی تاثیر شخصیت های کارتونی بر روی کودکان و همچنین نظرات معلمان، مشخص شده است که شخصیت های کارتونی در زمینه آموزش می تواند با افزایش موفقیت دانش آموزان در درس ریاضی در ارتباط باشند.
۷.

بررسی اثرهمزمان تابش لیزری و ناخالصی هیدروژنی بر خواص اپتیکی یک نقطه کوانتومی کروی

کلید واژه ها: نقاط کوانتومی تابش لیزری ناخالصی هیدروژنی خواص اپتیکی خطی و غیر خطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 457 تعداد دانلود : 642
در این مقاله هدف بررسی خواص اپتیکی خطی و مرتبه سوم غیر خطی یک ناخالصی هیدروژنی قرارداده شده در مرکز یک نقطه کوانتومی است. فرض می شود سیستم تحت تأثیر یک تابش لیزری با فرکانس بالا قرار دارد. ویژه توابع و ویژه مقادیر مربوطه، با استفاده از روش المان های محدود محاسبه می گردند. به علاوه خواص اپتیکی خطی، مرتبه سوم غیر خطی به ازای مقادیر متفاوت شعاع نقطه کوانتومی، شدت فوتون های فرودی و مقادیر متفاوت تابش لیزری مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده نشان می دهندکه با افزایش شدت فوتون های فرودی ضریب جذب کل و تغییرات ضریب شکست کل کاهش می یابد. همچنین با افزایش شعاع نقطه کوانتومی و تابش لیزری جابه جایی سیستم به سمت انرژی های کمتر را می توان مشاهده کرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰