پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه دوره چهارم پاییز 1397 شماره 3 (پیاپی 12)

مقالات

۱.

نقد و بررسی کتاب "ریاضیات برای معلمان(نسخه ی مدرس)"

نویسنده:

کلید واژه ها: نقد کتاب آموزش ریاضی دانشجویان رشته آموزش ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 369 تعداد دانلود : 699
در پژوهش حاضر، با نقد و بررسی بخش هایی از "کتاب ریاضیات برای معلمان( نسخه ی مدرس)"، نوشته گروهی از نویسندگان به سرپرستی جی. ال. مارتین و ترجمه خانم شهرناز بخشعلی زاده، به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستیم؛ که تا چه اندازه این کتاب می تواند به عنوان منبع مفیدی برای درس "مبانی آموزش ریاضی" دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان باشد. به این منظور بخش هایی از کتاب را مورد بررسی قرار می دهیم و پیشنهاداتی را ارائه می دهیم. هدف ما در این پژوهش آن است که با بررسی و اعمال برخی از تغییرات در کتاب، بدانیم؛ آیا کتاب مذکور می تواند منبع خوبی برای درس "مبانی آموزش ریاضی" رشته آموزش ابتدایی باشد.
۲.

بررسی بدفهمی ها در مبحث نامعادلات پایه نهم

کلید واژه ها: نامعادلات بدفهمی تدریس یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 439 تعداد دانلود : 774
در فرآیند یاددهی – یادگیری ریاضی مدرسه ای موانعی وجود دارند که شناختن و کمرنگ کردن آنها ، از نگرانی های اصلی آموزشگران می باشد. یکی از این موانع ، بدفهمی های ریاضی دانش آموزان است که نیازمند بررسی و ریشه یابی می باشد. نامعادلات از مفاهیم پایه در مباحث و موضوعات مختلف ریاضی است و کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره دارد. این مبحث از مباحث پر چالش می باشد. بررسی آزمونهای کتبی دانش آموزان نشان می دهندکه دانش آموزان در این مبحث دچار بدفهمی های زیادی می شوند. وجود این بدفهمی ها ، یادگیری مباحث مربوط به نامعادلات را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مقاله، بررسی بعضی از بد فهمی های دانش آموزان پایه نهم در مبحث نامعادلات است. در این تحقیق، این بدفهی ها بررسی و سپس روش تدریس مناسب برای کاهش این بدفهمی ها پیشنهاد می گردد. روش های تدریس پیشنهاد داده شده در کلاس اجرا می شود و در نهایت نتایج ارزشیابی از دانش آموزان نشان می دهد که این روش ها تا حدود زیادی موفق بوده اند.
۳.

آموزش فیزیک و آزمایشگاه به روش یادگیری معکوس

کلید واژه ها: یادگیری معکوس کلاس معکوس آموزش معکوس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 221 تعداد دانلود : 340
این مقاله به معرفی روش یادگیری معکوس و مزایای آن نسبت به روش های سنتی و مرسوم در آموزش فیزیک و آزمایشگاه به همراه مصادیق تجربی پرداخته و نکات قابل توجه در برگزاری کلاس معکوس با بکارگیری مهارت های دانش آموزان در حضور یافتن در فضای مجازی را ارائه داده و نشان می دهد که جابجایی درس و تکلیف علی الخصوص در درس فیزیک و آزمایشگاه می تواند میزان یادگیری، ماندگاری دروس در ذهن و همچنین فعالیت دانش آموزان را در امر آموزش افزایش دهد.
۴.

تحلیل خطاهای دانش آموزان پسرپایه هشتم درحل مسائل کلامی معادله خطی براساس الگوی نیومن

کلید واژه ها: خطا مسائل کلامی معادله خطی تحلیل خطای نیومن پایه هشتم متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 492 تعداد دانلود : 691
پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی و با هدف بررسی میزان معلومات و خطاهای دانش آموزان پسر پایه هشتم درحل مسائل کلامی معادله خطی با تأکید بر تحلیل خطاهای نیومنی است. جامعه آماری این تحقیق، 95 دانش آموز پسرمدارس عادی شهرستان خلخال می باشد. به روش تصادفی خوشه ای و به کمک جدول مورگان، نمونه ای متشکل نتایج به دست آمده نشان داد که به طور متوسط 64 درصد دانش آموزان بیشترسؤال ها را حل کرده اند؛ ولی فقط 16درصد آن ها به جواب کامل رسیده اند و این مشخص می کند که دانش آموزان درحل مسائل کلامی معادله خطی مشکل اساسی دارند و از معلومات کمی برخوردارند. برای بررسی خطاهای دانش آموزان از مصاحبه نیومنی استفاده شد. نتایج به دست آمده بیانگر این هستند که بیشتر خطاهای دانش آموزان در مرحله خواندن و درک می باشد. بیشتر بودن خطاها در این مرحله، می تواند در اثر ناتوانی آن ها دردرک و تفسیرجملات باشد که در واقع به دانش زبانی و ادراکی آن ها مربوط می شود. پیشنهاد می شود که دانش آموزان در تشخیص مشکلات و نقاط ضعف دانش آموزان و حتی رفع آن ها، از روش تحلیل خطای نیومن بهره بگیرند.
۵.

فناوری اپتوفلویدیک

کلید واژه ها: فناوری های آپتوفلویدیک تراشه فوتونیکی نورکند فوتونیک کریستال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 121 تعداد دانلود : 169
تلفیق شاره ها و نور از دیر باز مورد توجه پژوهشگران بوده است. تلسکوپ های آینه ای مایع و موجبرهای نوری با هسته مایع که بالغ بر صد سال پیش توسعه یافته اند، نمونه های اولیه ترکیب شاره ها با نور هستند. امروزه از تلفیق شاره ها و نور در مقیاس میکرومتر و نانومتر، حوزه پژوهشی جدیدی با عنوان اپتوفلودیک ایجاد شده است. استفاده از روش ها و ابزارهای مبتنی بر اپتوفلودیک منجر به ایجاد افزاره های فوری فشرده و قابل تنظیم می شود. در چنین سیستم هایی از تلفیق شاره با نور و برهم کنش بین آن ها، برای بسیاری از کاربردها استفاده می شود. در سیستم های اپتوفلودیک، ویژگی های شاره، سبب تولید ادوات میکرو فوتونیک قابل انعطاف، تنظیم پذیر با قابلیت بازپیکربندی می شود.
۶.

ماهیت، منابع و توسعه دانش موضوعی – تربیتی معلمان فیزیک از دیدگاه مگنوسان

کلید واژه ها: دانش موضوعی - تربیتی معلمان فیزیک مگنوسان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 862 تعداد دانلود : 729
طی چند سال گذشته با گردهم آمدن مراکز تربیت معلم سراسر کشور و تأسیس دانشگاه فرهنگیان، نیاز دانشجو معلمان فیزیک با روش های نوین تدریس و آشنایی آنها با دیدگاه های صاحب نظران عرصه دانش مورد نیاز معلمان، به یک ضرورت تبدیل شده است. از طرفی طراحی و تدریس هر موضوع یک فعالیت شناختی بسیار پیچیده است که می بایست معلم دانش حوزه های مختلف را برای آنها اعمال کند. در نتیجه معلمان با دانش متمایز اما یکچارچه برای برنامه ریزی و اجرای درسهایی که دانش آموزان به درک مفاهیم عمیق و یکپارچه نیاز دارند، بسیار تواناتر از معلمانی هستند که دانش محدود و منزوی دارند. این دانش مورد نیاز معلمان بعنوان دانش موضوعی- تربیتی شناخته می شود. در این مقاله، عناصر مجزای مدل آقای مگنوسان در رابطه با دانش موضوعی – تربیتی معلمان مورد بررسی قرار می گیرد. بخصوص ارتباط این اجزا با دانش های مورد نیاز معلمان فیزیک نیز به صورت مشروح بیان گردیده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰