آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

نسبت اخلاق و قانون از جمله موضوعاتی است که مناقشات درازدامنی را برانگیخته و از مهم ترین مباحثِ مربوط به پیوند سپهر اخلاق و حقوق به شمار می آید. یک نزاع مهم در این میان از این قرار است که آیا پیروی از ”اخلاق متعارف“ در حوزه عمومی و/ یا حوزه خصوصی باید قانوناً الزام آور شود یا نه؟ در این مقاله با نگاهی به مناقشات پیرامون مسئله ”الزام قانونی اخلاق“ در مباحثه معروف هِربِرت هارت و پاتریک دِولین، ابتدائاً با عطف نظر به تقسیم بندی ریچارد مِروین هِر، سه بخش از اخلاق پژوهی را تفکیک می کنیم و جایگاه آنچه را دِولین از ”اخلاق متعارف“ مراد می کند ایضاح خواهیم کرد. پس از شرح دلالت ها و پیامدها و ریشه های ”اخلاق متعارف“ در نگاه دِولین، به نسبت قانون با ”اخلاق متعارف“ در نگاه او خواهیم پرداخت. نهایتاً رویکرد دِولین را نقد و آسیب شناسی خواهیم کرد و با نشان دادن کاستی های برداشت دِولین از ”اخلاق متعارف“ نگاه حقوقی او به اخلاق را به چالش خواهیم کشید.

Cloak of Law on Stature of Morality: a critical view on Patrick Devlin's attitude toward legal enforcement of conventional morality

The relationship between morality and law is one of the issues that has provoked considerable controversies. Among others, an important discussion is whether obeying “conventional morality” in public and/or private spheres should be legally enforced by legislators. In this paper, we will look at the controversies over the issue of the “legal enforcement of morality” in the well-known debate between Herbert Hart and Patrick Devlin. In light of Richard Hare's moral philosophy, we will begin by distinguishing three realms of morality. We will then clarify Deviln's view on “conventional morality”, employing the terminology derived from Hare's moral philosophy. After elaborating the implications, consequences, and roots of “conventional morality” in Devlin's view, we will turn to the relation between law and “conventional morality”. Finally, we will criticize Devlin's approach and highlight our objections to his account. By showing the flaws of Devlin's conception of “conventional morality,” we will challenge her legal view of morals.

تبلیغات