ریشه های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانی مآبی دیونوسیوس در باب زیبایی می پردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیبایی شناسی دیونوسیوس از فلسفه افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس است و سعی می شود؛ این هدف به دور از افراط در تطبیق دادن هر امری با امور به ظاهر مشابه دیگر صورت گیرد. در محقَق ساختن این هدف از شیوه توصیفی- تحلیلی-تطبیقی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانه ای بهره گرفته شده است. نتیجه ای که از این بررسی به دست آمد، نشان دهنده غلبه کامل زیبایی شناسی یونانی-یونانی مآبی بر تفکر این اندیشمند قرون وسطایی است. به ویژه آن بخش از تفکر فلاسفه باستان در باب زیبایی که به نحوی با علت نخستین و یا عالم مُثُل در ارتباط است، در اندیشه دیونوسیوس قابل ردیابی است. هر چند در ساختاری جدید از آن ها بهره برده است. از جمله تأثیرات فلسفه یونانی و یونانی مآبی بر زیبایی شناسی دیونوسیوس می توان به تعالی زیبایی، تفاوت زیبایی و زیبا بودن، نزدیکی زیبایی و خیر، منشأ و علت غایی دانستن زیبایی برای همه امور زیبا، نحوه و انواع حرکت در قوس صعود و نزول، نحوه رابطه واحد با خیر و زیبایی، اتحاد زیبایی و زیبا بودن در مرتبه ذات الهی، درهم تنیدگی نور و زیبایی، نقش عشق به عنوان عامل پیوند و حرکت به سمت زیبایی راستین اشاره کرد.Hellenic and Hellenistic Origins in the Aesthetics of Pseudo-Dionysius
Text This article studies the Hellenic and Hellenistic sources of Pseudo-Dionysius on Beautiful, and its purpose is to clarify the extent of the influence of the philosophy of Plato, Aristotle, Plotinus and Proclus on aesthetics in the thought system of Dionysius. This purpose is pursued through a descriptive-comparative-analytical method and The method of collecting information is also library and documentary. The result obtained from this study shows the complete predominance of Hellenic and Hellenistic aesthetics on the thinking of this medieval thinker; Although it has used them in a new structure. Among the influences of these philosophers on Dionysius’s aesthetics can be mentioned; The Transcendent Beautiful, the difference between Beautiful and beauty, Beautiful as being cause and the ultimate cause of everything, the way and types of movement in the arc of ascent and descent, the relationship of the One with Good and Beautiful, the unity of Beautiful and being beautiful in the order of divine nature, the interplay of light and Beautiful, the role of love as a factor of connection and movement towards Beautiful, belief in beauty in the essence of matter, entanglement of light and beauty in Hierarchical system of descending arc.