تبیین پدیدارشناختی ادراک معلّمان سرآمد از ابعاد و مؤلفه های فلسفه معلّمی خود (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف : این پژوهش با هدف تبیین ابعاد و مؤلفه های مبین فلسفه معلّمی، از تجارب زیسته معلّمان سرآمد صورت گرفت. روش پژوهش : نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی می باشد و برای دستیابی به هدف تحقیق از روش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلّمان شهرستان سقز در سال تحصیلی 99-400 بودند که از میان معلّمان سرآمد به صورت هدفمند تعداد 14 معلّم، شامل 6 معلّم مرد و 8 معلّم زن انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به دست آمد و مصاحبه ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی انجام و با استفاده از کد گذاری موضوعی کدهای محوری از کدهای باز و کدهای انتخابی از کدهای محوری استنباط و طبقه بندی گردید. یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش از مجموع 190 مفهوم استخراج شده از مصاحبه ها 81 مفهوم در خصوص فلسفه معلّمی در قالب 12 مؤلفه یا کد محوری (تحول آفرین، همدل، کاشف ذهن و توانایی دانش آموز، کل نگر و ژرف اندیش، مشوّق عمق نگری و مروج پرسشگری، روح انتقادی، سعه صدر، عامل و مروج ارزش های انسانی، الگوی اخلاقی عامل، ادراک فضای فیزیکی، سازنده فضای یادگیری اثربخش، ادراک جهان دانش آموز) و 9 بعد یا کد انتخابی (الگوی نوآوری، عواطف انسانی سرشار، کاشف قابلیت دانش آموز، نمونه عینی جامع نگری، عالم و عامل انتقادی، صبور، اخلاقی ارزش مدار، عالم به زمان و مکان، در جهان بوده متعامل با دانش آموز) دسته بندی شدند. نتیجه گیری : کنار هم گذاشتن این ابعاد و مؤلّفه ها توصیف جامعی از ادراک معلّمان پیرامون پدیده مورد بررسی را به دست می دهد.Phenomenological Explaining of the Perception of Prominent Teachers of the Dimensions and Components of Their Teacher’s Philosophy
This research was done with the aim of explaining the dimensions and components of teacher's philosophy, based on the lived experiences of excellent teachers. The type of research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach, and the phenomenological method was used to achieve the purpose of the research. The research community included all the teachers of Saqqez city in the academic year of 99-400, and 14 teachers, including 6 male and 8 female teachers, were selected among the best teachers. The research data was obtained through semi-structured in-depth interviews and the interviews continued until reaching theoretical saturation. Data analysis was done using the seven-step Colaizzi method and by using thematic coding, central codes from open codes and selected codes from central codes were inferred and classified based on the findings of the research from a total of 190 concepts. From the interviews, 81 concepts related to teacher's philosophy in the form of 12 components or core codes (transformative, empathetic, discoverer of the student's mind and ability, holistic and deep-thinking, encouraging in-depth observation and promoting questioning, critical spirit, tolerance, the agent and promoter of human values, the agent's moral model, the perception of the physical space, the creator of the effective learning environment, the student's perception of the world) and 9 dimensions or selected code (A model of innovation, full of human emotions, discoverer of the student's ability, an objective example of comprehensiveness, a scientist and a critical agent, patient, moral value-oriented, a scholar of time and place, has been in the world and interacts with the student) were categorized that by putting these dimensions and components together, a comprehensive description of the teachers' perception of the phenomenon The subject of investigation is obtained.