بررسی کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی حدیقه سنایی در تطبیق با مثنوی مولوی مصور موجود در موزه آستان قدس رضوی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زبان در قالب ارتباطات کلامی، اهداف و انگیزه هایی را به دنبال دارد و این امر وابسته به قصد و منظور گوینده ارتباط کلامی است. شاعران پارسی سرای بزرگ نیز از این امر برکنار نبوده اند و در قالب اشعار و حکایات و منظومه های خویش از ارتباطات کلامی بهره های متعددی برده اند. یکی از کارکردهایی که ارتباطات کلامی می تواند در قالب نقش های زبان در دیدگاه یاکوبسن، داشته باشد؛ کارکردهایی اجتماعی آن است. نگارنده در این پژوهش تلاش کرده به بررسی کارکردهای اجتماعیِ ارتباطات کلامی در حدیقه سنایی و مثنوی بپردازد. بررسی کارکردهای اجتماعیِ ارتباطات کلامی حدیقه سنایی و مثنوی مولوی به صورت توصیفی- تحلیلی نشان داد که کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی به صورت هایی چون امر به معروف و نهی از منکر مخاطب، ترغیب کردن او، آگاهی بخشی و تنبه او، القای مفاهیم والای تعلیمی و عرفانی و ... نمود پیدا کرده است. اهداف پژوهش: بررسی کارکردهای اجتماعی ارتباطِ کلامی حدیقه سنایی. بررسی تطبیقی کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی در حدیقه سنایی با مثنوی مولوی مصور در آستان قدس رضوی. سؤالات پژوهش: در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی کدام کارکردهای اجتماعی ارتباط کلامی وجود دارد؟ کارکردهای اجتماعی ارتباط کلامی در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی مصور در آستان قدس رضوی چه مختصاتی دارند؟A Study of the Social Functions of Hadigheh Sanai Verbal Communication in Comparison with the Masnavi of Rumi Illustrated in Astan Quds Razavi Museum
Communication is one of the most important human actions that enables him to convey his desires and needs to others. Communication can be called the process of understanding and understanding, which in terms of process refers to all speech, writing and action (motor-non-verbal) activities that are used to convey the meaning and meaning from one person to another person, group or ... another. Verbal communication in literary works in the form of characters' conversations with themselves, God or others pursues goals and functions. Hadigheh Sanai, as one of the most prominent mystical and educational works of Persian language, is one of the works in which the theological communication presented in it pursues special educational and social goals, etc. This study intends to explain the social functions of verbal communication by examining the verbal communication of Hadigheh Sanaei in a descriptive-analytical method. The study of Hadith's verbal communication indicates that in most of the verbal communication presented with the dominant audience of this work, ie others, educational and social goals such as providing advice and awareness to the audience and enjoining the good and forbidding the evil through persuasive, referential maps And the literary language is followed.