آثار الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت بر روی خدمات حمل ونقل دریایی (کشتیرانی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سازمان جهانی تجارت بزرگ ترین سازمان بین المللی با موضوع و هدف آزادسازی تجارت بین الملل است که درحال ِحاضر شمار اعضای آن به 164 عضو می رسد. کشور جمهوری اسلامی ایران، پس از سال های زیادی که از تأسیس این سازمان می گذرد، اکنون در فرایند الحاق به سازمان جهانی تجارت قرار دارد. الحاق به این سازمان مستلزم پذیرش تعهدات آزادسازی در بخش هایی است که طی مذاکرات از کشورهای متقاضی الحاق خواسته می شود. علاوه بر بخش کالا و حقوق مالکیت فکری، بخش خدمات ازجمله بخش هایی است که کشورها در راستای عضویت به سازمان، مذاکرات و چانه زنی های زیادی جهت آزادسازی در این بخش دارند. خدمات حمل ونقل دریایی که نقش مهمی در تجارت خدمات و تجارت بین الملل دارد، اهمیت ویژه ای در چانه زنی های کشورها یافته است و به همین جهت مذاکرات گسترده ای جهت آزادسازی در این بخش انجام شده است و لازم است ایران نیز در این بخش، مذاکرات، تعهدات و آزادسازی هایی داشته باشد. در این تحقیق مقررات تجارت خدمات ازجمله موافقت نامه تجارت خدمات موردبررسی قرار گرفته و پس از آن تجربه الحاق بیش از ده کشور که در بخش خدمات حمل ونقل دریایی تعهد آزادسازی داده اند، موردمطالعه و بررسی قرار گرفت. درنهایت پس از بررسی تجربه الحاق این کشورها و آشنایی با آزادسازی ها و تعهدات آنها در حوزه خدمات حمل ونقل دریایی، این نتیجه حاصل شد که تعهدات کشورها بر بخش های خاصی از خدمات حمل ونقل دریایی متمرکز است و تعهد آزادسازی این بخش های خدماتی را تقریباً بیشتر کشورها سپرده اند؛ بنابراین انتظار می رود تعهد آزادسازی همین بخش های خدماتی نیز در زمان مذاکرات از ایران خواسته شود و خدمات این بخش ها پس از تعهد و الحاق ایران در شرایط آزادسازی قرار گیرد.Impact of Accession of Islamic Republic of Iran to the World Trade Organization on Maritime Transportation Services (Shipping)
Islamic Republic of Iran is in process of accession to the World Trade Organization. Accession to the WTO requires a long time and complicated negotiations with the members of the Working Party to give commitments in the several sections which the Working Party is interested in. Negotiations on the Services are one of the most important aspects of negotiation in terms of wideness, complexity and influency. It is one of the sections that needs lots of consultation and discussions. The working party is negotiating to open up and liberalize the services sector of the acceding country as much as they can. As maritime transportation services has an important role in business, this study concentrates on the experiences of some of the acceding countries such as, Peoples Republic of Korea, United Kingdom (European Union), Indonesia, Malaysia, Ukraine, Russian Federation, Montenegro, Peoples Republic of China, Cambodia, Oman, Kyrgyz Republic, Kingdom of Saudi Arabia etc. to clarify the essence of commitments in the maritime services. The services such as transportation of cargo and passengers, vessels chartering with crew, maintenance and repair of vessels, pushing and towing services, maritime cargo handling, storage and warehousing, Customs clearance, Container station and depot, Maritime Agency, Forwarding Services, Brokerage Services (Shipping - Customs - Freight) and other additional commitments are the relevant services that these countries have given commitments and it is expected that the same commitments will be requested from I.R.Iran. In the other words these are the commitments that I.R.Iran will open up in the process of accession to the WTO.