آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مطابق قواعد حقوق بین الملل عرفی، در تمام اشکال جانشینی پس از تحقق جانشینی یک کشور، اموال کشور سابق به کشور جانشین تعلق می پذیرد، اما در این زمینه تعریفی از اموال کشور وجود ندارد تا همه کشور ها در آن خصوص اتفاق نظر داشته باشند. در معاهدات و اسناد و رویه های قضایی تعاریف مختلفی از اموال کشور و نحوه تخصیص آن اموال به کشورهای جانشین دیده می شود. معمولاً برای شناسایی این اموال به قانون داخلی کشور سابق مراجعه می گردد که این موضوع در کنوانسیون 1983 وین در خصوص جانشینی کشور ها در اموال و بایگانی و دیون مشاهده می شود. پس از طرح شدن بحث تخصیص، اصولی برای تخصیص اموال در عرف و اسناد بین المللی وجود دارد که هدف این نوشتار تبیین آنهاست.  در خصوص دیون نیز قواعد بین المللی تا حدود زیادی متعارض است و رویه  ها نیز به طور جدی پراکنده اند و نتیجه گیری از آنها دشوار است. در جانشینی در دیون هم در مواردی پذیرش دین کشور سابق دیده می شود هم عدم پذیرش و هم رویه های بینابینی. این امر بیشتر مرتبط با ماهیت دین و نوع جانشینی بوده است. برای مثال دیون تخصیص یافته به سرزمین موضوع جانشینی در نظام کشور سابق معمولاً مورد پذیرش کشور جانشین قرار می گیرد و دیون منفور مورد پذیرش قرار نمی گیرد. در این نوشتار سعی شده تا اصول مرتبط با تخصیص دیون نیز بیان شود.

Succession of States in respect of State property and Debts

The rule which applied to all types and forms of succession (cession, dismemberment of States, unification of States) was that the property of the predecessor State became the property of the successor State directly on the basis of international law. There is no universally accepted definition of State property in international law, so different definitions were elaborated in specific treaties, other international instruments dealing with the succession of States, and in the international jurisprudence. One must use the municipal law of the predecessor to show that what were the property of predecessor state. This practice is confirmed in Vienna convention 1983 (state succession in respect of property& Archive & debts) . The rules of succession in respect of State debts are disputed, the practice is extremely differentiated, and the formulation of conclusions as to the possible customary nature of various rules is very difficult. In different types of State succession we face any of a total transfer of debts to the successor State, a total rejection of the transfer, or all of the intermediate solutions. The Acts of successor states may depends on the nature of debts and the kind of successions.

تبلیغات