هدف: تحقیق حاضر باهدف تدوین و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان در طول چرخه عمر پروژه در پروژه های نفتی با بهره گیری از ماتریس SWOT در اکسل، روش تاپسیس فازی و یک مدل ریاضی پیشنهادی در شرکت نفت و گاز پارس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: بدین منظور؛ به ترتیب تعداد 9 نقطه قوت، 8 نقطه ضعف، 7 تهدید و 8 فرصت توسط ماتریس سوات پردازش و سپس 15 راهبرد پیشنهادی با استفاده ازنظرات یک نمونه 23 نفری در دسترس از خبرگان در پروژه های موردمطالعه ارائه شده است. سپس رتبه بندی راهبردها از روش تاپسیس فازی در اکسل انجام، و در مرحله آخر نیز مدل ریاضی پیشنهادی در نرم افزار گمز حل و انتخاب استراتژی تعامل با ذینفعان مشخص شده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که میزان عددی عوامل درونی برابر 124/0 و میزان عددی عوامل بیرونی برابر 003/0 به دست آمد. لذا وضعیت راهبردی شرکت در ناحیه اول قرار گرفت و نیاز است راهبردهای تهاجمی در دستور کار قرار این شرکت قرار گیرد. همچنین رتبه بندی راهبردها با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام شد و یافته های حل مدل ریاضی برای انتخاب استراتژی بهینه تعامل با ذینفعان نشان داد که نتایج مدل ریاضی یک نتیجه متفاوت از نتیجه تصمیم گیری چند شاخصه است و هر استراتژی می تواند چند تعارض را پوشش دهد و ارتباط با ذینفعان را بهبود ببخشد. اصالت/ارزش افزوده علمی: این مقاله با ارائه روشی جهت شناسایی، اولویت بندی و تعیین استراتژی های مناسب جهت تعامل با ذینفعان باعث افزودن ارزش علمی می گردد.