بیشتر پژوهش هایی که در زمینه ارزیابی عملکرد انجام شده اند، بر فرآیندهای شناختی نسبتاً بدون روح ارزیابان متمرکز شده و عمدتاً جزئیات اجتماعی و انسانی آن را از قلم انداخته اند؛ همچنین یکی از موضوع های حوزه ارزیابی عملکرد که مطالعه های چندانی را به خود اختصاص نداده، شیوه های استفاده از آن است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر شیوه های استفاده از ارزیابی عملکرد (توسعه ای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران (با توجه به ابعاد شایستگی، صداقت و خیرخواهی) است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان «خبرگزاری ایسنا» هستند. روش این پژوهش پیمایش و ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه است؛ هرچند برای شناسایی وضعیت موجود نظام ارزیابی عملکرد در جامعه آماری یادشده، برخی مصاحبه های اکتشافی نیز انجام شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و PLS 2 Smart استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هر دو شیوه (توسعه ای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران تأثیر دارند؛ هرچند میزان این تأثیرگذاری در ارزیابی عملکرد توسعه ای بیشتر است؛ در نهایت، پیشنهادهایی کاربردی درراستای بهبود سیستم ارزیابی عملکرد و اعتماد کارکنان به مدیران «خبرگزاری ایسنا» پیشنهاد شده است.