هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر اجزا و مولفه های سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شرکتهای خودرو سازی سایپا و ایران خودرو می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش توصیفی پیمایشی علمی از نوع رگرسیون و از لحاظ هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران میانی و مدیران سطوح پایین، مدیران داخلی و مدیران بخش تولید دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو می باشدکه جمعأ 250 نفر می باشد . بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 148 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس برای سنجش سرمایه فکری و از پرسشنامه محقق ساخته برای عملکرد سازمانی استفاده شده هر دو پرسشنامه مذکور بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت تقسیم بندی شده اند، استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار 16 SPSS صورت گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از این است که بین سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی و عملکرد رابطه معنادار وجود دارد.