مهندسی سیستم و بهره وری

مهندسی سیستم و بهره وری

مهندسی سیستم و بهره وری سال 1 زمستان 1400 شماره 1 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و رتبه بندی انواع ریسک در پروژه های زیرزمینی به روش AHP (نمونه کاربردی: خط 7 مترو تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: رتبه بندی ریسک پروژه های عمرانی AHP

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۸
پروژه های تونل سازی همواره با درصد بالایی از ریسک همراه است. بنابراین، با توجه به تأخیری که بر اثر انواع ریسک ها در اجرای این پروژه ها به وجود می آید، ارزیابی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مسئله ای که مطرح است، دسته بندی و شدت اثر آن ها بر این پروژه هاست که باید به طور جد موردتوجه قرار گیرد. رتبه بندی ریسک ها یا عوامل تأخیر می تواند نقش بسزایی در تصمیم گیری مدیران داشته باشد. هدف ما در این مقاله، شناسایی و رتبه بندی انواع مختلف ریسک در پروژه های عمرانی از نوع پروژه های زیرزمینی است. تکنیک های مختلف تصمیم گیری با معیارهای چندگانه (MCDM) از ابزارهای مهم رتبه بندی و ارزیابی است. روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) یکی از قوی ترین این تکنیک هاست. در این مطالعه، 24 ریسک مربوط به مطالعه موردی (خط 7 مترو تهران) با توجه به چهار شاخص کنترل مدیریت ناکافی، ضعف اقتصادی، شرایط نامطلوب HSE  و ناآگاهی عوامل فردی از دید دوازده نفر مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان ریسک های: 1) عدم تطبیق شرایط فیزیکی موجود در محل انجام پروژه با تجهیزات اجرایی؛ 2) عدم تأمین قطعات یدکی اصلی و فرسوده بودن ماشین آلات؛ 3) تجهیزات و عدم تطابق با استانداردهای روز جهانی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
۲.

ترکیب مدل حراج دوسویه پیوسته و فاکتورهای مبتنی بر بازار برای تخصیص سرویس در رایانش ابری(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: رایانش ابری سیستم های چند عاملی حراج دوسویه پیوسته تخصیص سرویس

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۷
رایانش ابری یک رویکرد جدید برای ارائه منابع کامپیوتری است که به سرعت درحال توسعه بوده و توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع را جلب کرده است. در رایانش ابری همه چیز به شکل سرویس ارائه می شود که این سرویس می تواند از زیرساخت های سخت افزاری تا برنامه های کاربردی مختلف باشد. هر کاربر (مصرف کننده) برای انجام عملیات موردنیاز خود به رایانش ابری مراجعه می کند و برای انجام این کار نیاز دارد تا چندین سرویس مختلف را به صورت هم زمان و یا به صورت یک روند کاری دریافت کند. روش های مبتنی بر حراج، توان بالایی برای مدیریت تخصیص سرویس در سیستم های توزیع شده از قبیل: رایانش ابری، گریدی و... دارند. در این تحقیق، یک روش حراج دو طرفه پیوسته برای تخصیص سرویس در رایانش ابری ارائه می شود که امکان تخصیص سرویس های مختلف به کاربران را فراهم می کند. در این روش، مصرف کنندگان و ارائه دهندگان با بررسی فاکتورهای مبتنی بر بازار مختلف، بازار را به طور کامل بررسی و قیمت خریدوفروش خود را به سرعت با قیمت موردقبول بازار همگرا می کنند. نتایج ارزیابی های نشان می دهد که در روش مذکور قیمت گذاری عادلانه و بر اساس عرضه و تقاضای بازار است و روش مذکور درزمینه نرخ تخصیص موفق، بهره وری سرویس ها و میانگین زمان تخصیص به طور کارا عمل می کند.
۳.

به کارگیری روش کارایی متقاطع برای رتبه بندی واحدهای کارا در تنظیم پارامترهای الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: تحلیل پوششی داده ها کارایی متقاطع واحد کارا رتبه بندی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۷
ازآنجایی که روش تحلیل پوششی داده ها، به اندازه گیری کارایی نسبی می پردازد و در مواردی که بیش از یک واحد کارا به دست می آید، قادر به ارائه بهترین واحد کارا نیست. به همین دلیل، رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری یکی از موضوعات مهم در تحلیل پوششی داده ها محسوب می شود. یکی از راه حل های تعیین بهترین واحد کارا، به کارگیری روش کارایی متقاطع برای رتبه بندی واحدهای کاراست که درواقع، از روش تحلیل پوششی داده های توسعه یافته است. این مقاله، به دنبال بررسی کارایی متقاطع واحدهای کارای ارائه شده از روش تحلیل پوششی داده ها و درنهایت، ارائه بهترین واحد کارا از ترکیبات پارامتری الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات در حل سایزهای متفاوت از مسئله مسیریابی وسیله نقلیه باز است. در این مطالعه، با استفاده از داده های شبیه سازی شده پیشین که چندین واحد کارا در ارزیابی الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات برای حل هر یک از سایزهای متفاوت مسئله مسیریابی وسیله نقلیه باز ارائه کرده است، به رتبه بندی واحدهای کارا با استفاده از روش کارایی متقاطع می پردازیم. نتایج نشان می دهد، روش کارایی متقاطع ابزاری مؤثر برای رتبه بندی عملکرد واحدهای تصمیم گیری محسوب می شود.
۴.

رابطه به کارگیری ERM با بازدهی بنگاه های فعال در صنعت خودروسازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مدیریت ریسک جامع بنگاه بازدهی مدیریت ریسک راهبردی ریسک عملیاتی مدیریت ریسک گزارشگری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۷
نگرش نسبت به مفهوم مدیریت ریسک طی سال های اخیر با تغییرات ساختاری زیادی مواجه بوده است؛ به صورتی که دیدگاه نسبت به ریسک از یک نگرش جزءنگر به نگرشی سیستماتیک و کل نگر تغییریافته است. هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین استفاده از فنون مدیریت ریسک و بازدهی سازمان های شاغل در صنعت خودروسازی است که بیش از یک سال از فرایند پذیرش آن در سازمان بورس و اوراق بهادار گذشته است. در این مدل، برای کمی سازی میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه از مدل ارائه شده مؤسسه کوزوو استفاده شده است. همچنین تمامی فاکتورهای مورداستفاده در این مدل فاکتورهای مالی و حسابداری هستند که از اطلاعات سازمان بورس قابل تهیه است و درنهایت، برای بررسی رابطه متغیر مستقل (میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه) و متغیر وابسته (عملکرد بنگاه) پس از استانداردسازی داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده این است که استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه رابطه معنی دار مثبتی با عملکرد سازمان دارد. همچنین در بررسی فرضیه های فرعی، تنها مدیریت ریسک های گزارشگری است که هیچ گونه رابطه معنی داری با عملکرد سازمان ندارد.
۵.

شناسایی آنومالی در ترافیک دریایی بر اساس داده های مکانی- زمانی سیستم شناسایی خودکار (AIS)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: شناسایی آنومالی خوشه بندی بر اساس چگالی کاوش در داده های خط سیر نظارت دریایی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۴
نظارت بر ترافیک دریایی یکی از جنبه های مهم ایمنی و امنیتی به خصوص در مسیرهای دریایی شلوغ و ترافیک در نزدیکی اسکله هاست. در این تحقیق، مدل شناسایی آنومالی دوبخشی در ترافیک دریایی پیشنهادشده است. در بخش اول، الگوی معمولی خط سیر و مسیر کشتی ها را که بر اساس جمع آوری و در دسترس عموم قرارگرفته اند، با استفاده از الگوریتم های خوشه بندی و IMO قوانین بر اساس چگالی در داده کاوی شناسایی شده است. مهم ترین حسن خوشه بندی بر اساس چگالی در این مرحله، شناسایی الگوی حرکتی کشتی ها با توجه به قوانین و شرایط موجود در منطقه دریایی است. در بخش دوم، مدل پیشنهادی با توجه به الگوی شناخته شده در بخش اول و با استفاده از رویکرد بر اساس نقطه، جابه جایی غیرعادی کشتی ها در دریا شناسایی شده است. برای خوشه بندی و شناسایی رفتار آنومال از طول و عرض جغرافیایی، سرعت و جهت در هر نقطه از مسیر طی شده به وسیله کشتی ها استفاده شده است. رویکرد شناسایی آنومالی بر اساس نقطه قابل استفاده در سیستم های از نوع بلادرنگ نیز است. در این تحقیق، مرحله شناسایی (AIS) نظارتی سیستم شناسایی خودکار جابه جایی آنومال قابلیت شخصی سازی از طرف تصمیم گیرندگان نظارتی را دارد که درنتیجه، میزان دقت شناسایی آنومالی قابل تنظیم است.
۶.

بررسی ارتباط بین رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری در سازمان هایی با برنامه مدیریت کیفیت جامع(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: مدیریت کیفیت جامع رضایت شغلی رضایت مشتری رهبری مدیران ارشد توانمندسازی کارکنان

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۸
به عنوان یکی از متداول ترین اصطلاحات تجارت در (TQM) امروزه مدیریت کیفیت جامع پیشبرد و بهبود کیفیت، کاربرد فراوانی دارد و باعث بهبود روش های سنتی انجام کار و تجارت و درنتیجه، باعث تضمین بقای سازمان در جهان رقابتی کنونی می شود. رهبری، رضایت مشتری، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر فرایند، مشارکت تأمین کننده و مقیاس های عملکرد، هستند. مدیریت کیفیت جامع اقدامی است هوشمندانه، آرام و مستمر که TQM مفاهیم اولیه تأثیر قابل توجهی در تأمین اهداف سازمان دارد و درنهایت، به رضایت مشتری، افزایش کارایی احترام و اعتماد TQM و بالا بردن توانایی رقابت در بازار ختم می شود. در سازمانی با فلسفه متقابل فراگیر است و انسان های خودرهبر و پرورش یافته مجریان سازمان هستند. مدیریت کیفیت جامع را می توان مشارکت تمامی افراد و اجزای سازمان از طریق کار گروهی در پیشرفت و اصلاح مستمر دانست. دو اصل رهبری مدیران ارشد و توانمندسازی کارکنان، از مهم ترین اصول مدیریت کیفیت جامع هستند و نقش مهمی در رسیدن به رضایت مشتری ایفا می کنند. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله، ارتباط بین رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتریان در چندین سازمان خدماتی و تولیدی در ایران با در نظر گرفتن شاخص های آماری و توزیع پرسش نامه موردبررسی قرارگرفته است. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین تمامی شاخص های رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری برقرار است.
۷.

استقرار روش شناسی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان در سیستم تقلیل فشار گاز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: نگهداشت قابلیت اطمینان تجهیز بحرانی ایستگاه تقلیل فشار گاز

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۶
هرچند امروزه روش های مختلف نگهداری و تعمیرات (نت) به ویژه نت پیشگیرانه در صنایع جاری است، ولیکن نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان به عنوان یک روش مؤثر جهت انتخاب صحیح استراتژی نگهداری و تعمیرات شناخته می شود که با توجه به حالت های خرابی ماشین آلات و اولویت بندی نمودن آن ها، روش هایی چون کار تا خرابی، تصمیم گیری برای بهبود طراحی سیستم، نت مبتنی بر شرایط، نت مبتنی بر زمان، نت مبتنی بر کارکرد، و بازدیدها با هدف عیب یابی را پیشنهاد می نماید. درنتیجه از انجام فعالیت های غیرضروری نت جلوگیری به عمل آورده و موجب اثربخشی بیشتر فرآیند نت و کاهش هزینه های عملیاتی می شود. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر تشریح سیستم نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان، تجربیات اولیه اجرای سیستم در شرکت توزیع گاز استان سمنان به اشتراک گذاشته شود. انتخاب بحرانی ترین تجهیز جهت پیاده سازی روش شناسی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بر مبنای سوابق داده های موجود در شرکت انجام گرفت، و سپس با شناسایی کارکردها، شکست های کارکردی، حالات و اثرات شکست، فعالیت نگهداری و تعمیرات مناسب برای هر یک از حالت های خرابی تجهیز موردنظر تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که با کمتر شدن تعداد فعالیت های غیرضروری تعداد نیروی انسانی و زمان کمتری صرف انجام فعالیت های نت می گردد و همین طور در روش به کار گرفته شده، به مسائل ایمنی و محیط زیستی توجه بسیاری شده و سعی گردیده با به کارگیری فعالیت های نت مناسب، وضعیت ایمنی و آلودگی های زیست محیطی بهبود یابد.

آرشیو