آرشیو

چکیده

به عنوان یکی از متداول ترین اصطلاحات تجارت در (TQM) امروزه مدیریت کیفیت جامع پیشبرد و بهبود کیفیت، کاربرد فراوانی دارد و باعث بهبود روش های سنتی انجام کار و تجارت و درنتیجه، باعث تضمین بقای سازمان در جهان رقابتی کنونی می شود. رهبری، رضایت مشتری، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر فرایند، مشارکت تأمین کننده و مقیاس های عملکرد، هستند. مدیریت کیفیت جامع اقدامی است هوشمندانه، آرام و مستمر که TQM مفاهیم اولیه تأثیر قابل توجهی در تأمین اهداف سازمان دارد و درنهایت، به رضایت مشتری، افزایش کارایی احترام و اعتماد TQM و بالا بردن توانایی رقابت در بازار ختم می شود. در سازمانی با فلسفه متقابل فراگیر است و انسان های خودرهبر و پرورش یافته مجریان سازمان هستند. مدیریت کیفیت جامع را می توان مشارکت تمامی افراد و اجزای سازمان از طریق کار گروهی در پیشرفت و اصلاح مستمر دانست. دو اصل رهبری مدیران ارشد و توانمندسازی کارکنان، از مهم ترین اصول مدیریت کیفیت جامع هستند و نقش مهمی در رسیدن به رضایت مشتری ایفا می کنند. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله، ارتباط بین رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتریان در چندین سازمان خدماتی و تولیدی در ایران با در نظر گرفتن شاخص های آماری و توزیع پرسش نامه موردبررسی قرارگرفته است. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین تمامی شاخص های رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری برقرار است.

Investigating the Relationship Between Senior Management Leadership, Employee Empowerment, Job Satisfaction, and Customer Satisfaction in Organizations with a Total Quality Management Program

As one of the most common business terms in (TQM), today, Total Quality Management (TQM) is widely used to advance and improve quality and improve traditional ways of doing business and, as a result, ensure the survival of the organization in the current competitive world. Leadership, customer satisfaction, employee participation, continuous process improvement, supplier participation and performance measures are. Total Quality Management is an intelligent, calm and continuous action that TQM has a significant impact on meeting the organization's goals and ultimately ends in customer satisfaction, increasing efficiency, respect and trust TQM and increasing the ability to compete in the market. In an organization with a mutual philosophy, it is pervasive and self-directed and cultivated people are the executors of the organization. Total Quality Management can be considered the participation of all individuals and components of the organization through teamwork in continuous improvement and improvement. The two principles of leadership of senior managers and employee empowerment are among the most important principles of total quality management and play an important role in achieving customer satisfaction. Given the importance of the topic, in this article, the relationship between senior management leadership, employee empowerment, job satisfaction, and customer satisfaction in several service and manufacturing organizations in Iran has been investigated by considering statistical indicators and questionnaire distribution. The results of this study show that there is a positive relationship between all indicators of senior management leadership, employee empowerment, job satisfaction, and customer satisfaction.

تبلیغات