تجارب زیسته زنان سرپرست خانوار در کسب وکارهای خانگی: یک کاوش پدیدارشناسانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کسب وکارهای خانگی علاوه بر اینکه نقش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارند، پیوندی میان فضای خانه و فعالیت اقتصادی ایجاد کرده اند. این کسب وکارها در کشورهای درحال توسعه برای زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار می توانند ابزار مهمی برای توانمندسازی و کسب استقلال اقتصادی باشند. این پژوهش با هدف بررسی تجارب زیسته زنان سرپرست خانوار در راه اندازی و اداره کسب وکارهای خانگی انجام گرفت. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. روش نمونه گیری، غیراحتمالی از نوع قضاوتی بود که طی آن، ۱۹ زن سرپرست خانوار در شهرستان اسلام آباد غرب انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته به دست آمد. تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی صورت گرفت. تحلیل داده ها نشان داد تجارب مشارکت کنندگان در سه دسته اصلی شامل شناخت الزامات کسب وکار خانگی، مهارت در مدیریت فروش، و مواجهه با چالش های فردی، محیطی و جنسیتی قابل طبقه بندی است. یافته ها بیانگر آن است که ورود به عرصه کارآفرینی فرصت های ارزشمندی برای این زنان و خانواده هایشان فراهم کرده است، اما هم زمان با موانع متعددی همراه است. این امر ضرورت تدوین سیاست ها و برنامه های حمایتی مؤثر و متناسب با نیازهای این گروه از زنان را برجسته می سازد. همچنین ارائه آموزش های تخصصی و حمایت های مالی می تواند مسیر پایدارتری برای توسعه این نوع کسب وکارها توسط این زنان فراهم آورد.The Lived Experiences of Female Heads of Household in Home Businesses: A Phenomenological Exploration
In addition to contributing significantly to a country’s gross domestic product, home-based enterprises establish a connection between domestic space and economic activity. These enterprises can be especially beneficial for women, particularly female heads of households in developing countries, as they provide a critical resource for empowerment and economic independence. This study aims to explore the lived experiences of female heads of households in establishing and managing home-based enterprises. The investigation implements a qualitative phenomenological approach. A total of 19 female chiefs of households in the city of Islamabad-e-Gharb were selected using a non-probabilistic and judgment-based sampling method. Data were collected via semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi’s seven-step method for qualitative analysis. The results suggest that participants’ experiences can be classified into three main categories: prerequisites for home-based businesses, proficiency in sales man-agement, and challenges faced by female-headed households. The results emphasize that these women and their families are afforded valuable opportunities by entering the entrepreneurial sector; however, they are also confronted with a variety of obstacles. This emphasizes the necessity of support programs and effective policy formulation that are customized to the unique requirements of this group of women. Additionally, specialized training and financial support can create a more sustainable pathway for the development of home-based businesses.



