آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۸

چکیده

در شهرهای کم جمعیت، عرف نقش برجسته ای در امور زندگی ایفا می کند؛ زیرا همبستگی مکانیکی در این گونه مکان ها به وفور مشاهده می شود و هنجارها، ارزش ها و ارتباطات اجتماعی بین دو جنس را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر واکاوی سازوکارهای مشروعیت بخشی به قدرت جنسیتی از منظر زنان شهر ایوان در چارچوب خانواده است. این پژوهش براساس پارادایم تفسیری و رویکرد کیفی و با استفاده از مدل اشتراوس و کربن انجام شده است. میدان مطالعه شامل زنان شهر ایوان است. نمونه یابی به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجام گرفت و نمونه گیری تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. با 20 نفر مصاحبه به عمل آمد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. فرمت داده ها در قالب متن بود و در تحلیل داده ها کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی به کار گرفته شد. از عبارت های معنایی 233 مفهوم، 30 زیرمقوله و 13 مقوله اصلی به دست آمد. مقوله هسته «هم کناری گفتمان عرف و دین» نام گذاری شد. این مقوله به معنای همجواری دو نوع گفتمان عرف و دین است که وقتی در جامعه به عنوان مرجع تلقی می شوند می توانند مشروعیت بخشی قدرت جنسیتی را تحکیم و تقویت کنند. گرچه در همه جوامع این هم کناری به طور نسبی دیده می شود، با توجه به ایدئولوژیک شدن گفتمان دین در جامعه ایران (به مثابه ایدئولوژی سیاسی) این مشروعیت بخشی به قدرت جنسیتی دوچندان شده است.

Mechanisms of Legitimizing Gender Power (Case study: Women of Eyvan Town)

In less densely populated cities, tradition significantly influences various aspects of life, as mechanical interactions are frequently observed in these environments. This dynamic impacts the norms, values, and social relationships between the two genders. The aim of this research is to analyze the mechanisms through which gender power is legitimized from the perspective of women residing in the townof Eyvan, within the framework of familial structures. This research is anchored in the interpretive paradigm and employs a qualitative approach, utilizing the grounded theory methodology. The research encompasses women residing in the town of Eyvan, employing a purposive snowball sampling method. This sampling process persisted until theoretical saturation was achieved, resulting in a total of 20 interviews conducted. A semi-structured interview methodology has been used to collect information, with the data presented in textual format. The analysis of the data has been conducted utilizing a three-stage coding process, comprising open, axial, and selective coding. From the semantic expressions, a total of 233 concepts, 30 subcategories, and 13 primary categories were obtained. The principal category was designated as “The coexistence of religious and customary discourse,” signifying the simultaneous presence of two forms of customary-religious discourses that, when regarded as societal references, have the potential to reinforce and legitimize gender power dynamics. Although this coexistence is observed across various societies, the ideological framing of religious discourse within Iranian society—as a political ideology—has significantly intensified the legitimization of gender power.

تبلیغات