آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۸

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی انتقادی رابطه میان برنامه های زیرنظام «تربیت معلم در زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی» با الگوی نظری آن در «مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» صورت پذیرفته است. برای این منظور، ابتدا برنامه های زیرنظام «تربیت معلم و تأمین منابع انسانی» مطابق با محورهای اصول مطرح شده در الگوی نظری «مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» دسته بندی شده و سپس ارتباط هر یک از برنامه ها با اصول محور متناظر مورد تطبیق و تحلیل منطقی قرارگرفته است. به طورکلی، از تحلیل ارتباط برنامه های زیرنظام و اصول الگوی نظری در رهنامه مبانی نظری می توان این طور نتیجه گرفت که خط مشی گذاران تنها به 44 درصد از این اصول در مقام طراحی برنامه های عملی توجه داشته اند و برای اکثر اصول الگو برنامه ای تدوین نشده است. از طرف دیگر، تنها 57 درصد برنامه های زیرنظام یادشده مبتنی بر اصول مبانی نظری بوده و مابقی آنها ارتباطی با مبانی نظری سند تحول ندارند. این مهم به این دلیل است که اولاً تدوین اصول دارای نقاط ضعف ساختاری متعددی است، ثانیاً برنامه های مدنظر به صورت بخشی و جزئی با اصول در ارتباط هستند و به طور کامل آنها را پوشش نمی دهند. با توجه به تکلیف قانونی مبنی برترمیم اسنادتحولی آموزش وپرورش، پیشنهاد می شود پژوهش های مشابهی در خصوص برنامه های پنج زیرنظام دیگر نیز انجام شوند تا عدم ارتباط میان مبانی نظری طرح تحول و برنامه های سند تحول احصاء، و سپس در فرآیند ترمیم این اسناد، آن بخش ها با توجه به مبانی نظری طرح تحول بازنویسی شوند.

A critical examination of the relationship between the programs of the "Teacher Training and Human Resources Supply" subsystem and its theoretical model in "Theoretical Foundations of the Fundamental Transformation of the Formal Public ...

This study aims to critically analyze the relationship between the general policies of teacher training in the teacher training and human resource provision subsystem and its theoretical model in the theoretical foundations of the fundamental transformation of the formal public education system of the Islamic Republic of Iran. For this purpose, first, the programs of the "Teacher Training and Human Resource Provision" subsystem were categorized according to the axes of principles in the theoretical model of "Theoretical Foundations of the Fundamental Transformation of the Formal Public Education System of the Islamic Republic of Iran" and then the relationship of each program with the principles of the corresponding axis was analyzed. In general, from the analysis of the relationship between the programs of the subsystem and the principles of the theoretical model in the theoretical foundation's guide, it can be concluded that the policymaker has not paid attention to most of the theoretical principles in designing practical programs. On the other hand, the developed programs have no connection with theoretical principles. Although the weakness in the development of principles in the theoretical position is obvious, the programs are also not in line with the principles as they should be and in most cases are only related to a part of the principles. Given the legal obligation to mend educational development documents, it is suggested that similar research be conducted in the other five subsystems and used in the restoration process of these documents.

تبلیغات