فریضه دانی «طلب العلم» در بوته نقد و بازآفرینی فهم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نوشتار حاضر درصدد است تا مستندِ دیدگاهِ «فریضه دانی طلب العلم بر همگان»، یعنی حدیث مشهور «طلب العلم فریضه» را براساس معیارهای سندی و دلالی بررسی نماید. روش تحقیق، روش توصیفی استنباطی است. در ابتدا به گزارش نَقل های متعدد این حدیث پرداخته شده و سپس بر اساس موازین فهم متن، معنای حدیث و حکم مستَنبط از آن استنباط شده است. طبق بررسی ها این نتیجه حاصل شده که هرچند اطمینان به صدور این حدیث -که در هیچ نقلی، سند معتبری به همراه ندارد- قابل تحصیل است؛ اما این حدیث، بر «وجوب عینی طلب علم بر همگان» دلالت ندارد و دیدگاه «فریضه دانی علم جویی» به استناد این حدیث، قابل قبول نیست؛ بلکه منتهای دلالت این حدیث عبارت است از «وجوب تعلمِ آگاهی ها/علوم دینیِ مبتلابهِ واجب». در پایان برخی دلالت ها و استلزامات این نتایج در احکام مربیان و متربیان تبیین شد.The duty of "seeker of knowledge" in the crucible of criticism and re-creation of understanding
                            
                                "The duty of a seeker of knowledge" has been emphasized in the top documents of Iran's education and "obligation of learning science for everyone". The present article tries to examine the document of this point of view, the famous hadith "seeker of the knowledge of duty" based on documentary and brokerage criteria and from the point of view of jurisprudence and educational policy. The research method is a descriptive and inferential method. At first, the report of the numerous narrations of this hadith was discussed, and then based on the standards of understanding the text, the meaning of the hadith and the ruling derived from it were deduced. According to the investigations, the conclusion has been reached that although the reliability of the issuance of this hadith - which does not have an authentic document in any narration - can be studied; However, this hadith does not indicate the "objective obligation of the seeker of knowledge on everyone" and the view of "obligation of science-seeking" in the upper education documents based on this hadith is not acceptable; Rather, the meaning of this hadith is "obligation to learn religious knowledge/sciences related to obligatory".
                            
                        
                        






