نقش واسطه ای ویژگی های رهبری اصیل در رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای کاری نوآورانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای نوآورانه کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان آدربایجان شرقی با نقش واسطه ای ویژگی های رهبری اصیل انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از دید هدف کاربردی و از دید شیوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی مقطعی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل یابی معادله ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به تعداد 1386 نفر می باشند و حجم نمونه از روش نمایی-گاما به تعداد 234 نفر استخراج شده است؛ ضمن این که سه پرسش نامه رفتار کاری نوآورانه (Janssen, 2000)، سرمایه اجتماعی (Putnam, 1999) و رهبری اصیل(Avolio et al., 2006) با استفاده از نرم افزارهای SPSS24 و smart PLS3 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان دادند بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای نوآورانه (β=0/724)، بین سرمایه اجتماعی و ویژگی های رهبری اصیل (β=0/720)، و همچنین بین ویژگی های رهبری اصیل و رفتارهای نوآورانه (β=0/413) رابطه مثبت معنادار در سطح اطمینان 95 درصد برقرار بود. به علاوه، نقش واسطه ای ویژگی های رهبری اصیل در رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای نوآورانه تأیید شد.نتیجه گیری: مدیران برای ارتقای سرمایه اجتماعی در سازمان بهتر است با ایجاد بستر لازم جهت تعاملات سازنده بین اعضای سازمان از طریق اعتمادسازی و همکاری، منافع متقابل را تسهیل کنند. همچنین، مدیران می توانند با برقراری رابطه ای عمیق و صادقانه با کارکنان در سازمان و ارزش آفرینی برای آنها سبک رهبری اصیل را به کار گیرند و از این طریق به ترغیب کارکنان به نوآوربودن کمک کنند.The mediating role of authentic leadership characteristics in the relationship between social capital and innovative work behaviors
Objective The present study aimed to structurally analyze the relationship between social capital and innovative behaviors of education staff in East Azerbaijan province with the mediating role of authentic leadership characteristics.Methods: The present study, from the perspective of applied purpose and from the perspective of data collection method, was a cross-sectional survey of correlation type and based on structural equation modeling. The statistical population of the study is all the staff of the education departments of East Azerbaijan province, numbering 1386 people, and the sample size was extracted using the gamma-exponential method, with 234 people; while three questionnaires of innovative work behavior (Janssen, 2000), social capital (Putnam, 1999), and authentic leadership (Avolio et al., 2006) were analyzed using SPSS24 and smart PLS3 software.Results: There is a significant positive relationship at the 95% confidence level between social capital and innovative behaviors (β=0.724), between social capital and authentic leadership characteristics (β=0.720), and also between authentic leadership characteristics and innovative behaviors (β=0.413). In addition, the mediating role of authentic leadership characteristics in the relationship between social capital and innovative behaviors was confirmed.Conclusion: To promote social capital in the organization, managers should facilitate mutual benefits by creating the necessary platform for constructive interactions between members of the organization through trust-building and cooperation. Also, managers can employ an authentic leadership style by establishing a deep and honest relationship with employees in the organization and creating value for them, thereby helping to encourage employees to be innovative.