آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

پیشینه و اهداف: کنش مفاهمه ای ارتباطی است مبتنی بر تعامل چندسویه مفهوم و محتوا که ساختار آن با تفاهم اشتراکی چندجانبه مبتنی بر تخصص (نه انحصار)، اساس می یابد. در این کنش افراد در میزواره ای آزاد با مشارکت همدیگر و خارج از فرایندهای انحصار و قدرت به تبادل نظر پرداخته و در روی مفاهیم به درک مشترک رسیده و مفهوم واحد ارائه می دهند. روش ها: این پژوهش به بررسی نقش کنش ارتباطی مبتنی بر نظریه هابرماس در آموزش های مکان و فضاپایه جغرافیا پرداخته است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات سامان مند مبتنی بر مرور و توسعه ادبیات نظری و مدل سازی تبیینی است که گردآوری داده های آن مبتنی بر ادبیات کتابخانه ای می باشد. یافته ها: یافته ها نشان می هد فلسفه مبتنی بر کنشگری پداگوژیک می تواند در تبیین مفاهیم جغرافیا به ویژه تحلیل فضایی عوامل و عناصر جغرافیایی مؤثر عمل نموده و با عملکرد اکتشافی یادگیری مفاهیم جغرافیایی را پایدار نموده و مفاهیم تحلیلی جغرافیا را با کنش تفاهمی ساختار مشترک می دهد. نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت که آموزش های مبتنی بر کنشگری ارتباطی در ساختار دروس میان رشته ای جغرافیا ضمن ایجاد ارتباط تعاملی، هم افزایی آموزشی میان رشته ای را نیز توسعه می دهد. 

Habermas's Discursive and Action Pedagogy in Geography Education

Background and Objectives: Communicative action is a communication based on the multi-directional interaction of concept and content, the structure of which is based on a multilateral shared understanding based on expertise (not monopoly). In this action, individuals exchange ideas in a free table with each other and outside the processes of monopoly and power, and reach a common understanding of concepts and present a single concept.. Methods: This research has examined the role of communicative action based on Habermas's theory in place-based and space-based geography education. The present study is a systematic study based on the review and development of theoretical literature and explanatory modeling, the data collection of which is based on library literature.. Findings: The findings show that philosophy based on pedagogical activism can be effective in explaining geographical concepts, especially spatial analysis of geographical factors and elements, and with the exploratory function, it stabilizes the learning of geographical concepts and gives analytical concepts of geography a common structure with the understanding action. Conclusion: As a result, it can be said that communication-based learning in the structure of interdisciplinary geography courses not only creates interactive communication but also develops interdisciplinary educational synergy

تبلیغات