اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر باورهای ضمنی هوش و حل مسأله دانش آموزان زاهدان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف اصلی این مطالعه بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر باورهای ضمنی هوش و مهارت های حل مسأله در میان دانش آموزان دبیرستانی زاهدان بود. این تحقیق به دنبال تعیین این بود که آیا استفاده از نقشه های مفهومی می تواند به طور معناداری توانایی های شناختی و تحلیلی دانش آموزان را بهبود بخشد یا خیر. روش شناسی: این مطالعه از یک طرح کارآزمایی تصادفی کنترل شده استفاده کرد که شامل 30 دانش آموز دبیرستانی از زاهدان بود که به صورت تصادفی به گروه تجربی (n=15) و گروه کنترل (n=15) تخصیص داده شدند. گروه تجربی آموزش با استفاده از نقشه های مفهومی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل به روش های تدریس سنتی ادامه داد. داده ها با استفاده از پرسشنامه باورهای ضمنی هوش (IBI) و پرسشنامه مهارت های حل مسأله (PSS) جمع آوری شد. این مطالعه به مدت پنج ماه ادامه داشت و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون های تعقیبی بنفرونی با نرم افزار SPSS-27 تحلیل شدند. یافته ها: آمار توصیفی نشان داد که گروه تجربی افزایش قابل توجهی در باورهای ضمنی هوش و مهارت های حل مسأله از پیش آزمون به پس آزمون داشتند، با بهبود میانگین نمرات از 3.45 به 4.12 و از 3.68 به 4.33 به ترتیب. در مقابل، گروه کنترل تغییرات ناچیزی نشان داد. تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تفاوت های معناداری بین گروه ها و در طول زمان نشان داد (p < 0.05) و آزمون های تعقیبی بنفرونی تایید کرد که این بهبودها در گروه تجربی معنادار بودند. بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهند که روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی در بهبود باورهای ضمنی هوش و مهارت های حل مسأله در میان دانش آموزان دبیرستانی مؤثر است. این روش آموزشی نه تنها به درک عمیق تر مفاهیم کمک می کند بلکه تفکر انتقادی و مهارت های تحلیلی را نیز تقویت می کند. این مطالعه به مزایای بالقوه استفاده از نقشه های مفهومی در برنامه های آموزشی به منظور توسعه شناختی اشاره دارد.The Effectiveness of Concept Map-Based Teaching Methods on Implicit Beliefs about Intelligence and Problem-Solving Skills of Students in Zahedan
Purpose: The primary objective of this study was to investigate the effectiveness of concept map-based teaching methods on implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills among high school students in Zahedan. This research aimed to determine whether the use of concept maps could significantly enhance students' cognitive and analytical abilities.Methodology: This study utilized a randomized controlled trial design, involving 30 high school students from Zahedan, who were randomly assigned to either an experimental group (n=15) or a control group (n=15). The experimental group received instruction using concept maps, while the control group continued with traditional teaching methods. Data were collected using the Implicit Beliefs about Intelligence (IBI) questionnaire and the Problem-Solving Skills (PSS) questionnaire. The study spanned five months, and data were analyzed using repeated measures ANOVA and Bonferroni post-hoc tests with SPSS-27 software.Findings: Descriptive statistics revealed that the experimental group showed a significant increase in both implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills from pre-test to post-test, with mean scores improving from 3.45 to 4.12 and 3.68 to 4.33, respectively. In contrast, the control group showed minimal changes. The repeated measures ANOVA indicated significant differences between groups and over time (p < 0.05), with post-hoc tests confirming that the improvements were statistically significant in the experimental group.Conclusion: The findings suggest that concept map-based teaching methods are effective in enhancing implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills among high school students. This instructional approach not only facilitates a deeper understanding of concepts but also promotes critical thinking and analytical skills. The study highlights the potential benefits of integrating concept maps into educational curricula to foster cognitive development.Purpose: The primary objective of this study was to investigate the effectiveness of concept map-based teaching methods on implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills among high school students in Zahedan. This research aimed to determine whether the use of concept maps could significantly enhance students' cognitive and analytical abilities.
Methodology: This study utilized a randomized controlled trial design, involving 30 high school students from Zahedan, who were randomly assigned to either an experimental group (n=15) or a control group (n=15). The experimental group received instruction using concept maps, while the control group continued with traditional teaching methods. Data were collected using the Implicit Beliefs about Intelligence (IBI) questionnaire and the Problem-Solving Skills (PSS) questionnaire. The study spanned five months, and data were analyzed using repeated measures ANOVA and Bonferroni post-hoc tests with SPSS-27 software.
Findings: Descriptive statistics revealed that the experimental group showed a significant increase in both implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills from pre-test to post-test, with mean scores improving from 3.45 to 4.12 and 3.68 to 4.33, respectively. In contrast, the control group showed minimal changes. The repeated measures ANOVA indicated significant differences between groups and over time (p < 0.05), with post-hoc tests confirming that the improvements were statistically significant in the experimental group.
Conclusion: The findings suggest that concept map-based teaching methods are effective in enhancing implicit beliefs about intelligence and problem-solving skills among high school students. This instructional approach not only facilitates a deeper understanding of concepts but also promotes critical thinking and analytical skills. The study highlights the potential benefits of integrating concept maps into educational curricula to foster cognitive development.