آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

تعادل کار-زندگی از مفاهیم میان رشته ای رایج در علوم اجتماعی، علوم روان شناختی و علوم مدیریت است. در مشاغل حساس، تعادل مزبور به شکل معنادارتری با تهدید روبه رو می شوند. صنعت تلکام به عنوان حوزه ای که میزبان زنجیره ای گسترده از فعالیت های فنی و شبکه ای و در لبه فناوری و مرتبط با زندگی روزمره میلیون ها نفر است، مستعد تشدید هم زمان فشارهای اجتماعی، گروهی، روانی و سازمانی است، مورد مناسبی برای بررسی روند تغییرات این تعادل است.در این پژوهش با استفاده از روش کیفی و مصاحبه عمیق با 18 نفر از کارکنان معاونت فنی و عملیات شبکه، با نگاهی جامعه شناسانه به مطالعه نحوه مواجهه این افراد با تعادل کار-زندگی پرداخته شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد سه دسته عامل شامل ویژگی های شغلی، فرهنگ سازمانی، و نگرش های ذهنی-معنایی شخصی، نحوه مواجهه کارکنان این سازمان را با تعادل کار-زندگی مشروط می کند. ذیل این دسته بندی کلی، عوامل جزئی تری قابل برشماری است، از جمله: استرس دائمی و درگیری مداوم با بحران ها و اختلال ها، ساعت کاری طولانی، نتیجه گرایی در سازمان، رقابت مخرب بین کارکنان، محافظه کاری مدیران، علاقه مندی به شغل و سازمان.مطابق نتایج، حتی یک سازمان بزرگ و فناور در ایران هنوز به لحاظ فرهنگ سازمانی در سطح نتیجه گرایی و بسیار محافظه کار باقی مانده است. پاسخ های سازمان به وضعیت فقدان تعادل کار-زندگی، نه پاسخ هایی از روی دانش سازمانی بلکه صرفاً امکانات تفریحی و رفاهی بوده است؛ بنابراین کارکنان ویژگی ها و معنابخشی های شخصی خود مثل شوق به خدمت و علاقه به شرکت را به پاسخی به شرایط پرفشار کاری خود تبدیل کرده اند.

Confronting Work-Life Balance Challenges among Employees in High-Pressure Jobs: A Study of the Telecom Industry and Mobile Communication Company of Iran

Work-life balance is a common interdisciplinary concept in the social sciences, psychological sciences, and management sciences. The aforementioned equilibrium is more significantly jeopardized among knowledge workers. The telecom industry, which is at the forefront of technology and is integral to the daily lives of millions of individuals, is susceptible to the simultaneous intensification of social, group, psychological, and organizational pressures. Consequently, it is an appropriate example for investigating the process of change in this balance.In this research, the sociological perspective was employed to investigate the methods by which 18 technical employees manage their work-life balance through in-depth interviews and qualitative methodology.The research results indicate that the employees of this organization's approach to work-life balance is influenced by three categories of factors: job characteristics, organizational culture, and personal meaningful attitudes. More specific factors can be identified within these general categories, including: the organization’s result orientation, the organization’s constant stress and conflict with crises and disorders, the long working hours, the destructive competition between employees, the conservatism of managers, and the interest in the job and the organization.The research findings indicate that despite its size and technological sophistication, Iran’s largest organization maintains a conservative organizational culture and is result-oriented. The organization’s responses to the circumstance of a lack of work-life balance have not been based on organizational knowledge, but rather on recreational and welfare facilities. Therefore, employees have adapted their personal characteristics and meanings, such as their passion for service and interest in the company, as a response to the stressful work conditions.

تبلیغات