آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

اعتیاد به اینترنت مانند سایر اعتیادها نکته ی اساسی، وابستگی است که شامل مواردی همچون تحمل، سندرم ترک، عدم کنترل در استفاده و استفاده های تکانه ای است. . پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی وتوصیفی محسوب می شود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر حاضر در مسابقات ورزشی آموزشگاه های استان مازندران در سال تحصیلی 1397-1398 که تعداد آنها 1320 نفر بودند برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و دو گروه نمونه 75 نفری از دانش آموزان ورزشکار وابسته به اینترنت و دانش آموزان ورزشکاری که وابستگی به اینترنت نداشتند در این تحقیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ، مقیاس قلدری ایلی نویز، پرسشنامه پرخاشگری ورزشی بشارت و پرسشنامه انسجام گروهی می باشد. در این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که ه ر یک از متغی رهای این تحقیق در هر دو گروه از نظ ر پرخاشگری ورزشی(001/0p=)، قلدری بدنی(024/0p=) و انسجام تیمی(001/0p=) با یکدیگر تفاوت معنادار دارند. با توجه به نتایج کسب شده در این پژوهش، به مراکز و مدارسی که در آن دانش آموزان ورزشکار فعالیت می کنند توصیه می شود با روش های مختلفی مانند برگزاری کلاس های توجیهی برای ورزشکاران، مربیان و خانواده ها در رابطه با اهمیت پدیده وابستگی به اینترنت و همچنین تقویت باورهای دینی واعتقادی در بین این دانش آموزان و افزایش زمان اوقات فراغت ورزشی، دانش آموزان ورزشکار کمتر در معرض آسیب های فضای اینترنت قرارمی گیرند.

Physical Bullying, Sports Aggression and Team Cohesion among Internet-addicted and non-Internet-addicted Student-athletes

The key to Internet addiction, like any other addiction, is dependence, which includes things or discontinuation syndrome like tolerance, withdrawal syndrome, lack of control over use, and impulsive use. The present study is This is an applied and descriptive research. To determine the sample size, simple random sampling method was applied, according to which two sample groups including 75 students, addicted and non-addicted to the Internet, were included selected in for this study. Data collection instruments included Young Internet Addiction Test, Illinois Bullying Scale, Besharat Sports Aggression Questionnaire and Group Cohesion Questionnaire. Results of this study suggested that both groups in each of the dependent variables, were significantly different from each other in terms of sports aggression (p = 0.001), physical bullying (p = 0.024) and team cohesion (p = 0.001). According to results of this study, for centers and schools where student-athletes attend, based on results of this study, holding orientation classes for athletes, coaches and families regarding the importance of phenomenon of Internet addiction, also, strengthening religious beliefs among these students and increasing sports leisure time are strongly recommended for centers and schools where student-athletes attend, so that these students are less exposed to the harms of Internet.

تبلیغات