آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

زمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش، واکاوی الگوی پارادایمی توسعه صنعت گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد نوین ارتباطات سلامت است.روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با اتکا به نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری مورد مطالعه، 18 نفر از خبرگان و صاحب نظران شامل مدیران مراکز گردشگری سلامت و ارتباطات سلامت در کلان شهر تهران می باشند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود که جهت پاسخ گویی به سؤالات تحقیق اقدام به مصاحبه با اعضای جامعه مذکور شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق رهیافت نظام مند نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش مصاحبه و فرآیند سه مرحله ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافته ها: مطابق رویکرد داده بنیاد در مرحله کدگذاری باز، عبارات مستخرج از مصاحبه ها در 894 کد باز، 87 کد محوری و 20 کد انتخابی خلاصه گردید. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از چهار معیار اعتبارپذیری، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تأئیدپذیری انجام شد.نتیجه گیری و پیشنهادات: سازه های شناسایی شده در قالب مدل پارادایمی شامل گردشگری سلامت مبتنی بر ارزش، امنیت، هزینه، امکانات به عنوان شرایط علّی؛ استفاده از شبکه های اجتماعی، سرمایه انسانی متخصص و ارتباطات به عنوان شرایط مداخله گر؛ عوامل روان شناختی، رفتاری و جمعیت شناختی به عنوان شرایط زمینه ای؛ تکنولوژی، حمل و نقل، بازاریابی محتوایی و زیرساخت بازاریابی به عنوان راهبردها و همچنین نتایج سازمانی، نتایج گردشگران، نتایج جامعه میزبان به عنوان پیامدها و مقوله محوری شامل گردشگری مبتنی بر تندرستی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری پزشکی است.نوآوری و اصالت: برای بسط و گسترش نظریه توسعه صنعت گردشگری پزشکی ج.ا.ا با رویکرد نوین ارتباطات سلامت، پارادایم کلی ارائه گردید که نوآوری این پژوهش به حساب می آید.

Analyzing the Paradigm Model of the Development of the Medical Tourism Industry of I.R.I with the new Approach of Health Communication

Context and Purpose: The main goal of the research is to analyze the paradigm model of the development of the medical tourism industry in I.R.I., adopting a new approach to health communication.Design/methodology/approach: This research is a qualitative study based on the data-based theory method. The statistical population under study included 18 experts, including managers of Tehran’s health tourism and health communication centers. The data collection tool consisted of deep and semi-structured interviews with the members of the mentioned community to answer the research questions. Data analysis, with a systematic approach, was the foundation of data theory. This research used the three-step process of open, central, and selective coding to analyze the data obtained from the interviews.Findings: According to this approach, in the open coding stage, the phrases extracted from the interviews were summarized in 894 open codes, 87 central codes, and 20 selective codes. The research was validated using the four criteria of credibility, transferability, reliability, and verifiability.Conclusion: The structures identified in the paradigm model include value-based health tourism, security, cost, and facilities as causal conditions; the use of social networks, expert human capital, and intervening conditions in communications; background conditions of psychological, behavioral, and demographic factors; and the strategies that include technology, transportation, content marketing, and marketing infrastructure as well as organizational results, tourists' results, host society's results as outcomes. The central category also includes health-based tourism, nature therapy tourism, and medical tourism.Originality/value: To expand the theory of the development of the medical tourism industry of I.R.I., a model was presented, taking a new approach to health communication of the general model. The above-mentioned model is considered the innovation of this research.

تبلیغات