اثر بخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر افزایش هوش سیال دانش آموزان متوسطه اول (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های فراشناختی بر افزایش هوش سیال دانش آموزان متوسطه اول (13 تا 15 سال ) مدارس شاهد انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات تجربی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی مورد پژوهش شامل دانش آموزان مدارس شاهد متوسطه اول منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود . با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر از دانش آموزان جامعه مورد مطالعه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش) 15 نفر بسته آموزش مهارت های فراشناختی) و یک گروه کنترل، جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش آموزش مهارت های فراشناختی را طی 8 جلسه هر جلسه 90 دقیقه دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها آموزش مهارت های فراشناختی (فلاول،1999) و آزمون هوش سیال (سعادتی شامیر و زحمتکش،1401) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزش مهارت های فراشناختی ، باعث افزایش هوش سیال در دانش آموزان 13 تا 15 سال شد. آموزش مهارت های فراشناختی به کودکان سال های اول متوسطه باعث افزایش توانایی های ادراکی، استدلالی ،محاسباتی، حافظه کاری ، حافظه شنیداری ، دیداری ، سرعت پردازش و توجه تک بعدی و چند بعدی می شود و خودبسندگی آنها را برای رسیدن به اهداف بالاتر بیشتر می کند و می تواند آنها در جنبه های مختلف شناختی توانمند کند و برای آینده ای بهتر و غنی تر آماده کند. همچنین دانش آموزانی که آموزش مهارت های فراشناختی بیشتر و دقیق تری دریافت می کنند حمایت اجتماعی بیشتری دریافت می کنند لذا در مولفه های پنج گانه هوش سیال ماهر شامل ادراک، استدلال، حافظه ، توجه و سرعت پردازش عملکرد بهتری دارند و در نتیجه وضعیت تحصیلی بهتر و نگرش مثبت تری درباره تحصیل دارند در مجموع از مدرسه راضی ترند. بنابراین خودارزشمندی از طریق ارتقای توانایی های شناختی سیال منجر به افزایش موفقیت و تاب آوری تحصیلی وی می شود.The Effectiveness of Metacognitive Skills Training on Increasing the Fluid Intelligence of First Secondary Students
This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of metacognitive skills training on increasing the fluid intelligence of first secondary school students of Shahid schools. The current research was a semi-experimental research with a pre-test-post-test design with a control group. The research population included the students of Shahid 1st secondary schools in the 3rd district of Tehran in the academic year of 1402-1403. Using available sampling method, 30 students of the studied community were selected and randomly replaced into two experimental groups (15 people with metacognitive skills training package) and a control group. The experimental group received metacognitive skills training in 8 sessions of 90 minutes each. To collect data, metacognitive skills training (Flaval, 1999) and fluid intelligence test (Saadati Shamir and Zhatkesh, 1401) were used. The results of covariance analysis showed that the metacognitive skills training package increased fluid intelligence in students aged 13 to 15 years. Teaching metacognitive skills to children in the first years of high school increases their perceptive, reasoning, computational, working memory, auditory, visual memory, processing speed and one-dimensional and multi-dimensional attention and increases their self-sufficiency to achieve higher goals. and can empower them in various cognitive aspects and prepare them for a better and richer future. Also, students who receive more and more accurate metacognitive skills training receive more social support, so they perform better in the five components of skilled fluid intelligence, including perception, reasoning, memory, attention, and processing speed, and as a result, have a better academic status. And they have a more positive attitude about education, and they are generally more satisfied with the school. Therefore, self-esteem through the promotion of fluid cognitive abilities leads to an increase in his academic success and resilience.