مصرف نمایشی کالاهای لاکچری در زندگی روزمرهٔ زنان مرفه شهر سنندج (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موضوع مصرف کالاهای لاکچری، و این که چرا مصرف کنندگان به مصرف کالاهای لاکچری روی می آورند، موضوع پژوهش از منظر رشته های مختلف بوده است. هدف اصلی این مقاله کندوکاوی کیفی، به شیوهٔ نظریهٔ زمینه ای، در شیوه های مصرف نمایشی کالاهای لاکچری در زنان اقشار مرفه در شهر سنندج است. با 21 نفر از زنان اقشار مرفه سنندج در سه محلهٔ «شالمان»، «صفری» و «مبارک آباد» مصاحبه عمیق فردی به عمل آمد. داده ها با استفاده از فرایند کدگذاری تحلیل و در قالب پنج مقولهٔ شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. مقولهٔ هسته برساخت و نمایش نوعی زنانگیِ فرادست است که به گواهی داده ها تماماً از فرایند مصرف لاکچری تغذیه می کند. زنان مرفه با اتخاذ دو طیف راهبرد هم در جهت برساخت نوعی زنانگی شبه اشرافی و هم بازتولید منزلت فرادست شان نسبت به زنان دیگر اقشار اجتماعی دست به مصرف لاکچری می پردازند. مصرف کالاهای لاکچری، در زندگی آن ها پیامدهایی دارد که غالباً از جنس تقویت خصایل شبه اشرافی نظیر تفاخر، فضل فروشی، نجیب نمایی، ادعای اصالت و افتخار به تبار خانوادگی است. آن ها به دیگران القابی مثل نوکیسه و نااصیل می دهند. با دیگران روابط درون گروهی محدود دارند، اغلب در معاشرت های خانوادگی شان گزینشی و محتاطانه عمل می کنند و نوعی خودانگارهٔ زنانهٔ دیگری پرهیز دارند. آن ها درست به مانند زنان نجیب دربارهای اشرافی هنوز دنیا را به «ما» و «آن ها» تقسیم می کنند. «آن ها» همان دیگران فرودست اند و «ما» نیز نوعی خودِ زنانهٔ متناسب با منش اشرافی است.The conspicuous consumption of luxurious goods in everyday life of affluent women of the Sanandaj city
The main purpose of this research is to do a qualitative study with grounded theory on how a specific kind of femininity is constructed through the consumption of luxurious goods. To this end, everyday consuming activities of wealthy women in the city of Sanandaj is studied. Historically, two theoretical approaches dominate the field of luxury consumption: Classic (luxury consumption caused by wealth), and Recent (luxury consumption caused by competencies). The theoretical basis of this research is a synthesis of both, with more emphasis being on classic approach. The purposeful sampling method was used to select samples and 21 affluent women from Sanandaj were interviewed in three districts: Shalman, Safari, Mobarakabad. The data were analyzed through coding processes and classified into five categories: causal condition, contextual condition, intervening condition, strategies and consequences. The concluding core category is the representation of a kind of hegemonic femininity which, according to data, is totally the outcome of luxurious consumption. The wealthy women use two different strategies to strengthen and reproduce this femininity: the first serves to construct a pseudo-aristocratic femininity and the second functions to reproduce their hegemonic status in the social hierarchy. The luxurious consumption has also some consequences which mostly serve to strengthen aristocratic values like pride and prejudice as well as the family lineage claim.