آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

با فراگیر شدن اینترنت پرسرعت و تبعات ناشی از آن، همچون همگرایی رسانه ای، صنعت صوت و تصویر با تحولی شگفت آور در زمینه های فنی و محتوایی، مواجه شد. این تحولات باعث شدند کشورها در حوزه حکمرانی رسانه ای خود بازنگری کنند. این پژوهش در پی ارائه چهارچوبی مناسب برای حکمرانی صوت و تصویر فراگیر در زمان کنونی- با توجه به تحولات متنوع صنعت و شیوه های مصرفی کاربران- است. برای دستیابی به این هدف، چهارچوب نظری حکمرانی رسانه گینوسار (2013) که به تفاوت های نظام سیاسی توجه می کند، انتخاب و با استفاده از نظرات خبرگان، تکمیل شده است. متناسب با این یافته ها، اجزای حکمرانی صوت و تصویر فراگیر مطلوب در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی پیشنهاد شد. با استفاده از روش پژوهش دلفی، پنل خبرگان شامل 15 نفر از اساتید و مدیران حوزه حکمرانی و صوت و تصویر فراگیر تشکیل شد. در نتیجه پیشنهادات اعضای پنل، سبک حکمرانی ارزش محور به چهارچوب اضافه شد و بازار، فرهنگ و ارزش های جامعه و کاربران نیز به عنوان ذی نفعان حکمرانی صوت و تصویر فراگیر شناسایی شدند. همچنین خبرگان در این پژوهش پیشنهاد دادند برای تحقق شرایط مطلوب در حکمرانی صوت و تصویر فراگیر در جمهوری اسلامی ایران باید به سمت یک حکمرانی مشارکتی حرکت کرد.

Designing a Framework of Immersive Audiovisual Governance in the Islamic Republic of Iran

With the spread of high-speed internet and its consequences such as media convergence, the audio and video industry faced a surprising transformation both in the technical field and content delivery. This research seeks to provide a suitable framework for the governance of immersive audiovisual in the present time, considering the diverse developments of the industry and the consumption methods of the users. To achieve this goal, Ginosar's (2013) media governance theoretical framework, which takes into account the differences of the political system, has been selected and improved using experts’ opinions. In accordance with these findings, the components of desired immersive audiovisual governance in the governing system of the Islamic Republic of Iran were proposed. Using the Delphi research method, an expert panel consisting of 15 professors and managers in the field of governance and immersive audio and video was formed. As a result of the suggestions of the panel members, the value-oriented governance style was added to the framework, and the market, culture and values of society and users were also identified as the stockholders of immersive audiovisual governance. Also, the experts in this research suggested that it is necessary to move towards a co-governance in order to achieve favorable conditions in the governance of immersive audiovisual in the Islamic Republic of Iran.

تبلیغات