رویکرد جاری حقوق بین الملل در قبال تبعیض و آپارتاید علمی و چالش های موجود (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه با وجود اهمیت بسیار بالای علم و دانش در عرصه بین الملل و لزوم ترویج علم در سطح جهان، تبعیضات گسترده ای در این حوزه علیه برخی کشورها اعمال می گردد که آثار مخربی برای کشورهای هدف به همراه دارد. این نوع تبعیض که از آن با عنوان آپارتاید علمی یاد می شود، موضوعی قابل تأمل و نیازمند بررسی علمی و حقوقی است. با توجه به اهمیت این موضوع، این پژوهش با هدف شناسایی چالش ها و خلاءهای حقوقی موجود در قواعد بین المللی و سازمان های بین المللی، درصدد است تا با رویکردی توصیفی تحلیلی به این سوالات پاسخ دهد که رویکرد حقوقی و قانونی در قبال آپارتاید علمی در حقوق بین الملل چیست و چه چالش ها و خلاء هایی در این رابطه وجود دارد؟ نتایج پژوهش نشان می دهد اگرچه قوانین و مقرراتی در چهارچوب حقوق بین الملل در رابطه با رفع تبعیض و آپارتاید علمی وضع شده است اما خلاءهای مهمی از قبیل کاهش حوزه فعالیت یونسکو، تعریف موسع و مبهم از مفهوم تبعیض و عدم ذکر مصادیق آن، فقدان ضمانت اجرای قوانین موجود، قدیمی بودن و عدم کفایت قواعد حقوقی بین-الملل، اعمال قدرت برخی کشورها در سازمان های بین المللی و عدم جرم انگاری تبعیض علمی در قواعد حقوقی بین الملل در این حوزه وجود دارد.Scientific Discrimination and Apartheid: Current International Law Approach and Existing Challenges
Despite the critical importance of science and knowledge in the international arena and the necessity of promoting science on a global scale, certain countries are now subjected to widespread scientific discrimination with detrimental effects. Known as scientific apartheid, this form of discrimination warrants careful consideration and calls for scientific and legal investigation. Hence, this study aims to identify legal challenges and gaps in international regulations and organizations. For this purpose, a descriptive-analytical approach is employed to address the following inquiries. What is the legal stance on scientific apartheid in international law? What challenges and gaps exist in this domain? According to the research findings, although laws and regulations have been implemented within the realm of international law to address scientific discrimination and apartheid, there are major gaps that must be taken into account. These gaps include UNESCO’s narrowed scope of activity, a broad and ambiguous definition of discrimination without specific examples provided, inadequate assurance of law enforcement, outdated and insufficient international legal provisions, the influence of certain countries in international organizations, and the absence of criminalization of scientific discrimination in international legal frameworks.